Simtul umorului la copii

Simtul umorului la copii

Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii

Simtul umorului este un indiciu important al unei bune inteligente emotionale. Copiii care stiu sa glumeasca si sa vada partea amuzanta a lucrurilor sunt mai optimisti, mai fericiti, au o stima de sine buna si reusesc sa isi rezolve mai usor problemele in relatiile cu ceilalti.

Ceea ce ii face pe copii sa se amuze difera insa in functie de etapa de dezvoltare in care se afla, de aceea o analiza atenta a acestui comportament poate da indicatii pretioase despre o eventuala intarziere in dezvoltare sau o dezvoltare atipica. Spre exemplu, copii cu tulburari de spectru autist au dificultati majore in a interpreta corect glumele, ironiile si exprimarile metaforice, neintelegand de ce rad altii sau amuzandu-se in situatii total nepotrivite.

Umorul imbraca forme diferite, fiind exprimat prin in gesturi, jocuri de cuvinte sau utilizarea elementului surpriza intr-o situatie. Esenta umorului sta insa in reinterpretarea unei situatii familiare, si cu cat este mai surprinzatoare aceasta “reformulare”, cu atat este mai amuzant rezultatul. Acesta este motivul pentru care copiii foarte mici nu au simtul umorului. Practic, ei nu au inca suficienta experienta de viata pentru a sesiza reinterpretarile. Ei au nevoie sa invete intai principiile dupa care functioneaza aceasta lume.

Care sunt semnele dezvoltarii simtului umorului pe etape de varsta?

Un bebelus de 4 luni rade in general atunci cand este stimulat fizic, ca de exemplu gadilat, scuturat, topait pe genunchi sau facut “avion”. Pe la 6 luni bebelusii incep sa se amuze de sunetele neobisnuite produse de adulti in joaca sau de zgomotul si miscarea unei jucarii mecanice. Bebelusul are deja un pachet de cunostinte de baza despre ce este “familiar” sau obisnuit pentru a fi surprins – si amuzat – de neobisnuit. Cercetarile arata ca, incepand cu varsta de 6 luni, bebelusii privesc mai indelung evenimentele absurde decat pe cele obisnuite, dar reactia lor la acestea depinde de reactia celor din jur. Astfel, bebelusul se uita intai la parintii sai sa vada cum reactioneaza acestia, si abia apoi se amuza si el.

Intre 8 luni si 1 an, copilul isi dezvolta o capacitate cognitiva esentiala: permanenta obiectului. Cu alte cuvinte, un obiect exista si daca nu este vazut sau simtit fizic. Mama exista si daca este plecata din camera. Practic, copilul incepe sa aiba reprezentarea mentala a obiectelor familiare. In aceasta etapa de varsta copilul se amuza teribil de jocuri de tip “cucu-bau”. La varsta de 1 an copilul are deja capacitatea sa se amuze singur de o situatie absursa sau surprinzatoare, chiar daca parintii sai raman inexpresivi. Acesta este un bun semn al unei dezvoltari emotionale normale.

Pana la varsta de 2 ani, copilul are deja un bagaj de baza despre principiile generale care guverneaza lumea, prin urmare incalcarea acestor reguli le provoaca amuzamentul, ca de exemplu un catel care face “miau” sau daca tati isi pune o soseta pe cap in loc sa o traga pe picior. Pe masura ce se formeaza constiinta de sine (dupa varsta de 2 ani – 2 ani si jumatate), pentru copil devine amuzant sa se prefaca a fi altcineva, sa se costumeze sau sa se strambe in oglinda.

Odata cu dezvoltarea limbajului, apare interesul pentru jocul de cuvinte si rime, asa ca un copil de 3 – 4 ani se va distra grozav sa inventeze cuvinte noi sau sa le modifice pe cele cunoscute pentru a starni amuzamentul celor din jur.

Ce semnificatie are simtul umorului?

Umorul are o dimensiune sociala extrem de importanta. Este atipic sa ne amuzam singuri. Un copil cu o dezvoltare tipica va simti nevoia fie sa impartaseaza cu cei din jur lucrurile care il fac sa se amuze, fie sa provoace el insusi amuzamentul acestora. Absenta acestor comportamente este un simptom clar al unei dezvoltari emotionale si sociale atipice.

Pe masura ce copilul intelege cate un concept, el devine capabil sa se joace cu intelesurile sale. Este foarte important sa fim atenti la ce ii amuza pe copiii nostri pentru ca astfel putem avea o masura corecta a modului in care ei inteleg lumea si a nivelului lor de dezvoltare cognitiva si emotionala. Cu cat mai subtil este umorul, cu atat mai buna inteligenta emotionala.

Voi vorbi intr-un articol viitor despre dezvoltarea acestui simt la copiii de peste 6 ani si la adolescenti, precum si despre ce putem face pentru a avea copii cu un bun simt al umorului.

Publicat de: KidsPots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.