Evaluare Tulburari de Invatare

Ce este evaluarea pentru Tulburari Specifice de Invatare (TSI)?

Acest tip de evaluare se adreseaza copiilor peste 8 ani si tinerilor/adultilor care, in ciuda unor eforturi sustinute de a invata sa citeasca, sa scrie si sa rezolve calcule si probleme matematice:

  • Au dificultati in achizitia cititului (citesc lent, cu greseli, fara intonatie, nu inteleg ce citesc si invata greu din textele citite, refuza sa citeasca, depun un efort cognitiv mare atunci cand citesc si obosesc repede)
  • Au dificultati semnificative in a face calcule si rationamente matematice
  • Au un scris disgrafic, ilizibil, dezorganizat, care face imposibila descifrarea mesajului scris
  • Fac frecvent greseli de ortografie si punctuatie, desi exerseaza intensiv

TSI este un concept-umbrela pentru o larga varietate de dificultati de invatare a cititului (dislexia), scrisului (disgrafia-disortografia), calculului si rationamentului mathematic (discalculia).

Originea biologica a TSI este cel mai probabil urmare a interactiunii dintre factorii genetici, congenitali si de mediu care afecteaza abilitatea creierului de a percepe si procesa eficient si cu acuratete informatia verbala si non-verbala.

Astfel, TSI sunt determinate de deficite ale proceselor cognitive specifice implicate in invatare.

Este important de mentionat ca TSI co-exista frecvent cu alte tulburari de neurodezvoltare (ex: ADHD), tulburari afective (ex: anxietate, fobie scolara), afectiuni medicale diverse (ex: epilepsie), deficite senzoriale etc, insa TSI nu sunt o consecinta a acestora ci o afectiune separata, de sine-statatoare.

Spre deosebire de mers si vorbit care sunt abilitati de dezvoltare ce se castiga natural, odata cu maturizarea creierului, abilitatile academice (scris, citit, calcul matematic) se invata sub instruirea atenta a unui adult. Prezenta unei TSI afecteaza schema normala de achizitionare a acestor abilitati datorita functionarii neurologice atipice. Practic, creierul copiilor cu TSI functioneaza pur si simplu altfel, fiind “cablat” diferit, fara a insemna ca este “bolnav”

In procesul de evaluare sunt folosite protocoale si instrumente specific de identificare a TSI. Astfel, durata unei astfel de evaluari poate fi de 1 pana la 3 sedinte (a cate 90 de minute, in zile separate). Numarul de sedinte necesar este stabilit la prima intalnire cu psihologul, in functie de caz.

Intrucat volumul de informatii este mare, scorarea si interpretarea rezultatelor la teste va fi facuta separat, necesitand inca aproximativ 2-3 ore, iar raportul de evaluare va fi comunicat ulterior parintilor / pacientului (pe email sau whatsupp). In cazul in care pacientul/parintii doresc explicatii detaliate asupra rezultatelor la evaluare si recomandari de interventie ulterioara, se pot programa pentru o sedinta separata de consiliere psihologica (o ora).


Pregatirea pentru evaluarea tulburarilor specifice de invatare

  • Alocati timp suficient pentru evaluare (intre 1 si 3 sedinte a cate 90 minute, in zile separate) si completarea separata a chestionarelor (inca aproximativ o ora). Numarul de sedinte necesar este stabilit la prima intalnire cu psihologul, in functie de caz
  • Odihniti-va bine in noaptea precedenta si luati un mic dejun sau pranz usor
  • Daca purtati ochelari de vedere asigurati-va ca ii aveti la dvs
  • In cazul copiilor / adolescentilor, daca dispuneti de evaluari psihologice anterioare si evaluari educationale (ex: rapoarte de evaluare de scoala), aduceti-le cu dvs
  • Aduceti caiete de scoala (vechi si recente) de ale copilului, precum si desene personale

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.