Cum se desfasoara evaluarea psihologica a copilului
Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti
Multi parinti care se programeaza pentru o consultatie psihologica a copilului lor doresc sa stie in ce consta acest proces si care este procedura utilizata. De asemenea, parintii sunt interesati sa stie daca este nevoie de o pregatire speciala prealabila sau daca trebuie sa le comunice ceva anume copiilor legat de vizita la psiholog.
Iata raspunsurile la cele mai frecvente intrebari despre evaluarea psihologica a copilului:
Ce se intampla la prima consultatie?
In primul rand, este extrem de important care este scopul acestei consultatii. Spre exemplu, o parte din parinti vin cu recomandare de la un medic care are nevoie de anumite informatii despre profilul de functionare cognitiva sau comportamentala a copilului pentru a lua deciziile cele mai bune de diagnostic si tratament, sau care are anumite suspiciuni privind nivelul de dezvoltare psihologica a copilului. In acest caz, vorbim despre o evaluare psihologica specifica, si procedura de evaluare se va limita la cerintele trasate de medic. In alte cazuri, parintii au ei insisi anumite suspiciuni sau sunt ingrijorati de unele comportamente ale copilului, sau pur si simplu doresc evaluarea inteligentei si aptitudinilor acestuia. Un numar semnificativ de parinti doresc sa primeasca cele mai bune sfaturi de parenting potrivite temperamentului copilului lor sau unor situatii specifice de viata. Motivele pentru care parintii solicita o consultatie psihologica determina procedura care va urma, inclusiv numarul de sedinte necesare si testele psihologice utilizate, si acest lucru este clarificat si stabilit de psiholog impreuna cu parintii in prima sedinta.
La prima consultatie, parintii trebuie sa vina impreuna copilul sau fara acesta?
Inainte de a raspune la aceasta intrebare, este important de mentionat ca discutiile despre copil, inclusiv comunicarea rezultatelor evaluarii, nu se poarta niciodata in prezenta copilului (cu exceptia copiilor foarte mici, al caror nivel de intelegere este redus). In cazurile in care exista foarte multe informatii de impartasit psihologului, este de preferat ca parintii sa vina la prima consultatie fara copil. In general, parintii se prezinta la prima sedinta impreuna cu copilul, caz in care acesta va asteapta 10-15 minute la receptie pentru a permite o discutie separata a psihologului cu parintii. Rezultatele evaluarii psihologice, concretizate intr-un raport scris, vor fi discutate intr-o sedinta ulterioara de consiliere a parintilor (se poate desfasura si online).
De ce informatii are nevoie psihologul?
Discutia psihologului cu parintii se va referi la istoricul nasterii si dezvoltarii copilului, la modul de functionare a sistemului familial dar si la problemele curente – asa numita anamneza, ce va fi completata ulterior, pe parcursul evaluarii. De multe ori sunt necesare si informatii de la alte persoane implicate in cresterea si educarea copilului, precum bunici, bone sau cadre didactice. Aceste informatii pot fi culese prin intermediul unor chestionare standardizate ce vor fi completate de acele persoane, nefiind necesara prezenta acestora la psiholog. De asemenea, parintii vor completa si ei chestionare standardizate de evaluare comportamentala si emotionala a copilului, care ofera o buna masura a functionarii acestuia. In plus, analiza unor materiale personale ale copilului (desene, picturi, modelaje, caietele de teme si alte documente scolare etc) sau a fotografiilor si materialelor video cu momente importante din viata copilului ofera informatii extrem de utile. Toate aceste informatii sunt confidentiale si nu vor fi utilizate niciodata de psiholog decat in scopul agreat impreuna cu parintii.
IMPORTANT de retinut:
Prima sedinta este dedicata unei scurte anamneze si evaluarii initiale directe a copilului (screening). La finalul acesteia, psihologul stabileste impreuna cu parintii care sunt pasii urmatori (evaluare, consiliere) in functie de solicitarile acestora dar si de observatiile psihologului. Evaluarea NU include planul de interventie sau consiliere. Intrucat necesita timp pentru scorare si interpretare, rezultatele la teste nu se dau pe loc ci ulterior, in sedinta de feedback pentru parinti. Nu se poate emite un Raport de Evaluare Psihologica decat dupa finalizarea evaluarii si aplicarea a minim doua probe standardizate.
De ce este necesara evaluarea psihologica?
Orice consultatie psihologica – fie consiliere sau psihoterapie – se bazeaza pe o evaluare psihologica initiala. Niciun psiholog nu poate oferi solutii si sfaturi potrivite unui copil sau parintilor acestuia fara a avea o buna cunoastere a profilului psihologic al copilului. Este ca si cum ati merge la medic si ati primi un diagnostic si o reteta fara sa va fie facuta nicio investigatie medicala.
Cum trebuie pregatit copilul pentru o evaluare psihologica?
Este de preferat sa le explicati corect copiilor scopul acestei vizite, referindu-va la ingrijorarile pe care le-a exprimat chiar ei. Spre exemplu, mergem la psiholog pentru a intelege mai bine de ce simti ca iti este frica, sau de ce te enervezi atat de usor, sau de ce nu te poti concentra la scoala. Daca parintii au ei insisi ingrijorari pe care nu le pot impartasi copilului, este de preferat sa i se spuna acestuia ca merge la psiholog pentru ca parintii isi doresc foarte mult sa afle cum se simte si cum gandeste el despre scoala, prieteni, familie, sau ce aptitudini are pentru a stabili impreuna cel mai bun plan de activitati care i se potrivesc. Copilul trebuie incurajat sa fie deschis si cat mai sincer, si va fi asigurat ca nimic din ce va spune psihologului nu ii va supara pe parinti si nu va avea repercursiuni. Si in cazul copiilor mai mici pot fi folosite explicatii similare – intr-un limbaj accesibil nivelului lor de dezvoltare si de intelegere. In niciun caz nu trebuie spus copilului ca va fi testat sau ca este foarte important sa raspunda bine la teste, pentru a nu induce o anxietate de testare. Testele psihologice pentru copii sunt foarte atractive, sub forma de jocuri si activitati interesante, si toti copiii coopereaza cu placere, neavand impresia ca sunt testati.
Totodata, este important ca, atunci cand urmeaza o evaluare psihologica a abilitatilor cognitive (IQ, atentie, memorie, abilitati de invatare etc) copilul sa fie odihnit, hranit si hidratat suficient. Atunci cand copilul este bolnav (spre exemplu, are febra sau probleme digestive acute) este bine sa amanati evaluarea pana dupa rezolvarea problemelor medicale.
Publicat de: REGINA MARIA, reteaua privata de sanatate