Copiii si Matematica: semne care anunta o dificultate

Copiii si Matematica: semne care anunta o dificultate

Monica Bolocan - psiholog clinician pentru copii si adolescenti

Asa cum spuneam intr-un articol precedent, bazele relatiei copilului cu Matematica se pun devreme, inca de la Gradinita. Desi un ochi avizat poate recunoaste semnele unor dificultati inca de la 4-5 ani, acestea devin vizibile pentru parinti abia in clasa I si chiar a II-a. Copiii care au o problema specifica bat pasul pe loc. Iata care sunt semnele care iti pot indica existenta unei dificultati specifice de invatare a Matematicii:

  • Ii este greu sa raspunda la intrebarile de genul “care numar este mai mare, 7 sau 9?”
  • Are dificultati in a estima corect cate elemente sunt intr-o gramajoara (ex: daca sunt pana in 10 sau mai multe de 10)
  • Nu intelege ca intr-un grup este acelasi numar de elemente, indiferent de unde incepi sa le numeri. Prin urmare, nu isi da seama nici ca 3+2 este acelasi lucru cu 2+3, si socoteste de fiecare data de la capat
  • Are dificultati de a numara din 2 in 2 sau din 3 in 3 pentru ca nu isi poate reprezenta mental axa numerelor. Prin urmare, sta pe ganduri atunci cand e intrebat “14 este inaintea lui 17 sau dupa?”
  • Socoteste inca pe degete, desi a terminat clasa I. Nu poate face in minte socoteli, si in special scaderi. Nu memoreaza operatiile simple, si le face de fiecare data de la capat, ca si cum le vede prima data
  • Intelege cu greutate ca atunci cand intalneste urmatoarele cuvinte intr-o problema trebuie sa faca aceeasi operatie matematica: aduna, adauga, mai mult, in plus, mai mare cu, suma etc. Similar, si pentru scadere: scade, mai putin, in minus, fara, diferenta, mai mic, etc
  • Rezolva mai greu problemele matematice exprimate verbal, avand dificultati in a transpune vorbele in operatiile matematice echivalente. Spre exemplu, ii e greu sa inteleaga ce are de facut ca sa afle de cate bomboane are nevoie daca fiecare copil dintr-un grup vrea cate doua. In general, are dificultati de a rezolva probleme care impun identificarea unei strategii si mai multi pasi pentru rezolvare
  • Confunda cifrele, spre exemplu aude “9” si scrie “6”. Aceasta se intampla si atunci cand copilul are o dificultate de a asocia corect sunetul cu semnul grafic corespunzator, si poate fi semnul si al unei dislexii (tulburarea scris-cititului), prin urmare copilul poate avea probleme si de citit
  • Face greseli de calcul pentru ca nu aseaza corect cifrele unele sub altele, sau pierde randul pe pagina. In mod frecvent, copiii cu discalculie (tulburarea de calcul matematic), dar si cei cu ADHD au dificultati de procesare vizuala, spatiala si de coordonare ochi-mana care duc la astfel de greseli. Mai pot fi probleme specifice de vedere (nu neaparat de acuitate si claritate a vederii, cat mai ales optometrice, de coordonare a globilor oculari), si de aceea se impune o evaluare de specialitate. Acesti copii au si dificultati de scris si citit in egala masura.
  • Are dificultati in a identifica regula care leaga elementele dintr-o serie, spre exemplu “ce cifre urmeaza in sirul 0,4,8,12,16…” (aceasta abilitate depinde, desigur, si de nivelul de inteligenta)
  • Retine cu greu siruri de numere (gen numere de telefon), date de nastere sau alte siruri de elemente, ca de exemplu lunile anului sau chiar zilele saptamanii. Confunda adesea directiile (dreapta, stanga), si invata cu dificultate sa citeasca ora pe ceas sau sa se orienteze pe o harta
  • In clasele mai mari, nu intelege notiunile de fractii, proportii, procente, grafice, valori pozitive si negative si apreciaza gresit distantele, viteza sau timpul

Desi aceste dificultati sunt adesea specifice unui deficit intelectual sau chiar si intelectului de limita, intalnim adesea copii cu intelect normal care au probleme similare datorate unei afectari partiale a functiilor cognitive implicate in procesul de calcul si rationament matematic. Intrucat si copiii care au un blocaj emotional (ex: anxietate legata de matematica), o tulburare emotionala care afecteaza capacitatea de concentrare a atentiei (ex: tulburarea obsesiv-compulsiva, depresia, etc), ADHD (tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate) sau anumite afectiuni neurologice manifesta o parte din aceste dificultati, este important sa stii care este sursa primara a dificultatilor copilului pentru a-l ajuta corespunzator. In cazul unei discalculii (tulburarea specifica de calcul matematic), aceste probleme se datoreaza unui mod particular in care creierul proceseaza informatia si copilul are nevoie de ajutor specific pentru a le compensa. Este important de stiut ca discalculia, ca si dislexia, nu este “o boala”, prin urmare nu se vindeca, si dureaza toata viata. Este pur si simplu un tipar atipic de functionare neurologica. Ea poate fi insa compensata prin terapii specifice (cu anumite limite, in functie de severitate), astfel incat copilul sa aiba o viata scolara normala.

Publicat de: KidSpots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.