Copilul scrie literele sau cifrele “in oglinda”? Afla ce inseamna

Copilul scrie literele sau cifrele “in oglinda”? Afla ce inseamna

Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti

Multi parinti se plang de faptul ca micutii lor scriu unele litere sau cifre invers, “in oglinda”, temandu-se ca acesta ar putea fi un semn precoce al unei viitoare tulburari de invatare (ex: dislexie). Acest lucru se intampla cel mai adesea la varsta prescolara, cand copiii incep exersarea simbolurilor grafice la gradinita. Exista si copii care continua sa faca acest tip de greseala si in primii ani de scoala. Desi face parte din tabloul de simptome specifice dislexiei, scrisul “in oglinda” nu inseamna automat ca un copil va avea probleme de scris-citit. Este foarte important sa tinem cont de varsta copilului, frecventa erorilor si mai ales de co-existenta altor tipuri de erori atunci cand facem predictii asupra abilitatilor de invatare ale copilului. Iata care sunt semnificatiile scrisului “in oglinda”:

  • Cel mai adesea, copiii scriu invers cifrele 2, 5, 6, 9, si, mai apoi, literele mici b, d, p, q, m, w. Pentru un copil cu o dezvoltare neurologica tipica (adica varsta mentala este cel putin egala cu cea biologica), inversarea cifrelor ar trebui sa dispara pana la varsta de 5 ani si jumatate - 6 ani, iar inversarea literelor pe la aproximativ 7 ani – 7 ani si jumatate. Pe la varsta de 9 - 10 ani un copil ar trebui sa fie capabil sa perceapa si sa reproduca simbolurile grafice cu orientare specifica dreapta-stanga sau sus-jos (adica asimetrice fata de axa verticala sau orizontala) similar unui adult, iar acest tip de eroare nu ar trebui sa mai apara. Atunci cand un copil continua sa faca aceste greseli in ciuda unor eforturi sistematice de corectare, si, in plus, manifesta si alte tipuri de erori de invatare, este cazul sa ne intrebam daca nu cumva vorbim despre o dificultate specifica ce ar putea influenta abilitatile sale de scris-citit.
  • Unii copii sunt pur si simplu derutati de trecerea de la perceptia tridimensionala (din lumea reala) la cea bidimensionala (in plan – foaia de hartie sau tabla de scris). In lumea reala, o ceasca de cafea cu toarta este tot o ceasca de cafea indiferent daca toarta e la dreapta sau la stanga (dupa cum rotim ceasca). In plan, insa, simbolurile p si q au semnificatie diferita in functie de orientarea lor stanga - dreapta. Intelegerea acestor diferente (de fapt, niste conveniente) necesita doar putin timp si exercitiu. De asemenea, este nevoie de timp ca un copil sa invete ca, in plan (pe foaia de hartie) scrisul incepe de la stanga la dreapta (tot o convenienta si aceasta, in fond exista culturi in care se scrie de la dreapta la stanga sau de sus in jos).
  • Dezvoltarea acestor abilitati de scriere corecta a simbolurilor grafice pare a fi influentata de stabilizarea dominantei cerebrale (dreptaci sau stangaci), proces ce are loc undeva in jurul varstei de 5-6 ani. Copiii care inca folosesc egal ambele maini dupa aceasta varsta sau care au o lateralitate cerebrala incrucisata (ex: mana stanga si picior drept), manifesta frecvent si erori de tip scris “in oglinda” si prezinta un risc crescut pentru tulburari dislexo-grafice.
  • Nivelul general cognitiv (IQ-ul) este un factor important de care trebuie sa tinem cont atunci cand apreciem capacitatea de invatare a unui copil. Copiii cu un IQ non-verbal scazut (sub valoarea de 80) au o achizitie mai lenta a conceptelor de baza si a abilitatilor scolare. IQ-ul non-verbal poate fi stabilit printr-o evaluare psihologica specifica dupa varsta de 4 ani.
  • Alti copiii au probleme de discriminare vizuala, memorie vizuala, directionalitate vizuala sau de integrare vizuala (componente ale perceptiei vizuale) sau au abilitati vizuo-motorii scazute (traducerea in gest grafic a informatiei vizuale). Aceasta nu inseamna ca nu vad bine, problemele de perceptie vizuala nefiind legate de functionarea organului analizor (ochiul) ci de modul in care o anumita zona a scoartei cerebrale decodifica si proceseaza informatia vizuala, in coordonare cu alte arii cerebrale. Acesti copii necesita o evaluare psihologica specifica si sunt diagnosticati frecvent (dupa clasa a II-a, de obicei) cu o forma de dislexie (tulburarea cititului) numita dislexie vizuala.

In toate cazurile prezentate, identificarea si interventia precoce poate remedia scrisul “in oglida” si poate reduce mult riscul pentru o tulburare de scris-citit. Printr-o terapie specifica, ce combina invatarea formei literelor si cifrelor printr-o abordare multisenzoriala (inclusiv metode kinestezice de invatare) si exercitii grafice construite in functie de tiparul de erori (terapie vizuala), copiii pot depasi cu succes aceasta etapa.

Publicat de: Kidspots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.