Pentru detalii referitoare la durata si cost, accesati AICI pagina SERVICII 

La cerere, parintii pot primi un RAPORT de evaluare detaliat (scris) cu care se pot prezenta la medic in vederea diagnosticului medical. Suplimentar, parintii pot primi o SCRISOARE pentru scoala cu recomandari de management la clasa pentru cadrele didactice. Separat, parintii pot primi consiliere pentru terapie comportamentala specifica ADHD la copii.

ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder - tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate) este o tulburare foarte serioasa si cu consecinte majore asupra capacitatii copilului de a invata, socializa si a se conforma normelor de grup. Ca orice tulburare, are grade variate de gravitate, de la foarte usor la sever, si necesita atat tratament medical cat si terapie comportamentala psihologica pentru a fi tinuta sub control.

Este important  de stiut ca exista doua tipuri de ADHD: unul in care nota predominanta a comportamentului este data de hiperactivitate si impulsivitate (mai frecvent la baieti) si altul in care predomina dificultatea de concentrare a atentiei (mai frecvent la fete). De multe ori, copilul prezinta toate cele trei componente ale acestei tulburari: hiperactivitate, impulsivitate, inatentie.

Serviciul de evaluare psihologica pentru diagnosticul ADHD se bazeaza atat pe evaluarea clinica directa prin observarea copilului de catre psiholog cat si pe teste psihologice performante utilizate in prezent in toata lumea (gasiti mai jos descrierea acestor instrumente).

Exista o predispozitie catre a avea ADHD?

Ca parinte, trebuie sa fii cat mai informat pentru a lua cele mai corecte decizii pentru copilul tau. Este important sa stii ca exista o categorie speciala de copii care prezinta un risc crescut de a avea ADHD, si anume:

  • copiii nascuti prematur sau care au avut probleme in timpul vietii intrauterine sau la nastere
  • copiii cu intarzieri in dezvoltare in primii 6 ani de viata sau cei cu diverse afectiuni ale sistemului nervos central (creierului), din nastere sau capatate
  • copiii instutionalizati sau adoptati, care au fost privati de stimulare adecvata, inclusiv afectiva, in primii ani de viata
  • copiii ale caror mame au fost supuse unui stress puternic, au fumat, au consumat alcool sau alte substante interzise in timpul sarcinii prezinta si ei adesea riscul de a avea ADHD.

Ce este de facut?

In unele cazuri, hiperactivitatea copilului sau dificultatea lui de a se concentra poate fi efectul unui stil de educatie incorect sau al unui atasament deficitar ca urmare a neglijarii lui afective si lipsei de stimulare adecvata din primii ani de viata. Indiferent daca vorbim sau nu de ADHD, este important ca:

  • Parintii sa isi schimbe practicile de educatie si disciplina incorecte si alti factori perturbatori din sistemul familial (ex: situatii conflictuale, relatii dizarmonice, problemele emotionale sau de comportament ale parintilor etc)
  • Copilul sa urmeze program foarte strict de re-educare cognitiva a capacitatii de autocontrol, a abilitatii de concentrare si de insusire a unor tehnici de invatare compensatorii, program aplicat cu consecventa atat acasa cat si la scoala

Intrucat o parte din comportamentele descrise mai sus apar adesea si in cazul copiilor cu anumite afectiuni neurologice sau cu alte tulburari emotionale si comportamentale (anxietate, depresie, tulburare obsesiv-compulsiva), doar o evaluare de specialitate (psihologica, psihiatrica sau neorologica) iti poate spune daca e vorba de un ADHD sau de altceva. Multi parinti au reticente in a se adresa la timp unui specialist. A cere o parere avizata nu doare si nu strica, si poate face diferenta intre succes si esec pentru copil. Un diagnostic corect si la timp este extrem de important intrucat tratamentul medical si terapia psihologica difera foarte mult de la o situatie la alta. In plus, cu cat este inceputa mai tarziu terapia, cu atat sunt mai greu de remediat problemele.

Despre teste:

TestePsihologMonicaBolocan-KidScid

  • Interviu structurat cu ajutorul KID-SCID – Interviul Clinic Structurat pentru DSM-IV, versiunea pentru Copii (KID-SCID), este un instrument semistructurat nou, proiectat pentru a genera diagnostice pediatrice conform Manualul de Diagnostic şi Statistică a Tulburărilor Mentale, care are la bază varianta pentru adulţi a SCID. Conţine module pentru Tulburările de Comportament Disruptiv (inclusiv ADHD), Episoadele Afective şi Psihotice, Tulburările Afective şi Psihotice, Tulburările Anxioase, Tulburările în Legătură cu Alcoolul şi Substanţele şi Tulburările de Adaptare.

Peda-page-001 (1)

  • Screening clinic al celor mai importante tulburari psihologice ale copilului si adolescentului cu ajutorul CSI-4, ECI-4 si ASI-4 - instrumente de screening care evaluează cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste între 3 şi 19 ani. Itemii cuprinşi în chestionare se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (1994) în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM).

EvaluarePsihologicaCopii-TestBASC-2

  • Evaluare comportamentala si emotionala - pentru identificarea profilului comportamental si afectiv specific copilului cu ADHD cu ajutorul unor tehnici proiective moderne si a chestionarelor standardizate (ex: BASC - 2).

Pentru mai multe informatii despre TESTE, consultati sectiunea dedicata din meniul principal.

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.