Strategii de invatare

Strategii de invatare

Despre strategiile de invatare sau “a invata sa inveti”

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Este usor de observat ca nu toti copiii stiu cum sa invete: in timp ce unii par a cunoaste o formula magica pentru facutul temelor, altii stau ore in sir cu caietele si cartile in fata, sfarsind la ceas tarziu, epuizati fizic si psihic, cu tot sprijinul - mai mult sau mai putin inspirat si motivant - al celor din familie. De foarte multe ori, nici macar o inteligenta superioara nu pare a folosi prea mult (cu toate ca este un ingredient cheie al capacitatii de a invata). Personal, am intalnit atat copii cu un nivel mediu al inteligentei si chiar cu dificultati de invatare de tipul dislexo-disgrafiei (tulburarea scris-cititului) care si-au dezvoltat intuitiv strategii extraordinare de a-si depasi limitele, cat si copii sclipitor de inteligenti, chiar supradotati, care isi risipesc resursele cognitive atat de pretioase printr-un stil haotic de a invata.

“A stii sa inveti” este o abilitate speciala, dezvoltata si cultivata inca din primii ani de viata sub indrumarea adultilor din viata copilului. Marii teoreticieni ai invatarii (Piaget, Vygotsky, Feuerstein etc) sunt de acord ca invatarea este un proces care se produce atat spontan, prin incercare si eroare, in interactiunea directa si nemijlocita a copilului cu mediul, cat mai ales un proces mediat cu grija si inspiratie pedagogica de catre un adult. Cu atat mai mult, copiii care prezinta dificultati de invatare din diferite motive (cognitive, emotionale etc), au nevoie de a fi ghidati si ajutati sa isi dezvolte strategii eficiente de a invata. Pe masura ce copilul progresează in scoala, aceste strategii pot face diferenta intre succes si esec, intre motivatie si dezinteres. Este evident ca elevii care au strategii bune de invatare obtin mai multe succese academice. Ceilalti elevi se confrunta cu obstacole in calea performantei scolare precum anxietatea resimtita cu ocazia unei testari sau lipsa abilitatilor de studiu, de citire si de intelegere.

A invata sa inveti” presupune dezvoltarea urmatoarelor abilitati:

  • Strategii de studiu, adica selectarea informatiilor importante, realizarea de legaturi intre informatiile recente si cele asimilate deja in trecut si strategii de memorare pentru codificarea informatiilor
  • Abilitati de luare de notite /ascultare - capacitatea de a selecta informatiile importante si organizarea acestora
  • Strategii de citire rapida si intelegere a textului citit - parcurgerea, monitorizarea si recitirea textelor, inclusiv autotestarea pentru a asigura intelegerea continutului
  • Abilitati de scriere si elaborare a textelor – organizarea proiectelor scrise, verificarea erorilor facute
  • Strategii folosite la teste (examene) pentru reducerea anxietatii si cresterea eficientei, inclusiv eliminarea raspunsurilor improbabile si “ghicitul” strategic
  • Tehnici de organizare - organizarea materialelor de studiu, structurarea sarcinilor, inclusiv a temelor şi a altor proiecte
  • Managementul timpului - utilizarea eficienta a timpului pentru finalizarea temelor

Fiecare copil are propriul sau stil de a invata, care depinde, fireste, si de inclinatiile naturale cu care vine pe lume.

Dezvoltarea strategiilor eficiente de invatare trebuie sa tina cont de profilul cognitiv specific al fiecarui copil, inclusiv de modalitatile senzoriale preferate de a selecta, procesa si elabora informatia. Evaluarea psihologica a stilului de invatare poate aduce informatii utile pentru identificarea celor mai potrivite strategii de invatare, adaptate profilului fiecarui copil.

Publicat de: Kidspots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.