Sporturi si activitati pentru copii scolari intre 6 si 10 ani

Sporturi si activitati pentru copii scolari intre 6 si 10 ani

Monica Bolocan - psiholog copii

Incepand cu 6 ani, copilul intra intr-o noua etapa a dezvoltarii sale. Capacitatea de concentrare a atentiei este imbunatatita, la fel si abilitatea de a intelege instructiuni complexe, din trei sau mai multi pasi, si de a respecta regulile unui joc de echipa. Incepand cu aceasta varsta, copilul ar trebui sa fie capabil sa isi inhibe impulsivitatea, sa aiba rabdare, sa imparta cu altii, sa astepte si mai ales sa tolereze mult mai bine frustrarile. Capacitatea de inhibitie, planificare, organizare si autocontrol se imbunatateste treptat pe masura ce are loc maturizarea neuronala a lobilor frontali ai creierului, responsabili de acest lucru, proces ce incepe pe la 6-7 ani si dureaza pana tarziu in adolescenta. Totusi, pana spre 10 ani copilul nu tine minte inca foarte multe reguli si nu isi aminteste toate detaliile, asa ca strategiile complexe nu sunt inca foarte potrivite.

Dupa 5-6 ani se stabilizeaza si lateralizarea cerebrala, astfel ca cel mic isi dovedeste cu certitudine inclinatia pentru a folosi mana stanga sau dreapta. Atunci cand copilul trece de 6-7 ani si nu s-a “hotarat” inca ce mana foloseste predominant, este un semn de imaturizare neurologica sau de functionare neurologica atipica. Astfel de probleme sunt asociate frecvent si cu alte dificultati de orientare in timp, plan, spatiu si chiar la propria schema corporala, si este indicata o evaluare neuropsihologica si interventie adecvata. In niciun caz parintii nu trebuie sa forteze copilul sa foloseasca o mana sau alta in ideea de a-i forta maturizarea! De asemenea, unii copii manifesta o “lateralizare incrucisata”, spre exemplu mana dreapta si piciorul stang, care este, de asemenea, atipica.

In plus, incepand cu varsta scolara abilitatile motorii imbunatatite ii permit copilului sa isi mentina echilibrul mai bine, sa urmareasca directia obiectelor in miscare si sa arunce la tinta, sa isi coordoneze mai bine segmentele corpului astfel incat miscarea, per ansamblu, sa fie mai supla, mai directionata si precisa.

Este foarte important de stiut ca toate aceste abilitati se dezvolta treptat si exista diferente destul de mari intre copiii de aceeasi varsta, precum si intre baieti si fete, asa ca este recomandabil ca parintii sa cunoasca exact care este profilul de dezvoltare individual al copilului lor inainte de a face alegeri privind sportul potrivit acestuia.

Si in cazul copilului scolar mic, ca si la prescolari, este recomandabil sa nu se insiste pe practicarea unui anumit sport, mai ales cand copilului nu-i place. Copilul este inca la varsta la care trebuie sa incerce din toate cate putin si mai ales sa gaseasca bucurie in ceea ce face. In general, pana spre 9 ani, activitatile trebuie sa mearga pe stimularea pe cat posibil egala a tuturor segmentelor corpului si pe evitarea suprastimularii incheieturilor, inca fragile. Este recomandata alocarea a 4, maxim 6 ore de sport saptamanal, cu conditia unui program de somn regulat si a unei alimentatii corespunzatoare. In plus, joaca libera alaturi de alti copii trebuie sa fie nelimitata!

Deoarece varsta scolara este propice dezvoltarii abilitatilor sociale, activitatile alese trebuie sa incurajeze socializarea si cooperarea intre copii, de aceea este recomandabil sa se aleaga sporturi de echipa in care acelasi set de reguli sa fie impartasit si respectat de toti membri echipei. Face exceptie inotul care este un sport individual, insa si aceasta activitate poate fi imbogatita cu jocuri de grup. Competitia individuala nu este inca recomandata pana spre 10, chiar 12 ani, cand copilul devine capabil in special din punct de vedere psihologic de a depune efortul de vointa si autocontrol cerut de competitivitate si mai ales de a gasi bucurie si motivatie personala in a depune acest efort. Pana la aceasta varsta, copiii concureaza individual mai mult pentru bucuria parintilor decat din propria placere. Astfel, despre performanta sportiva individuala este bine sa vorbim abia dupa 10 ani, cand copilul este pregatit pentru efortul fizic si mai ales psihic pe care il presupune depasirea propriilor limite.

Alegerea unui sport care presupune contact fizic direct (judo, arte martiale, box, scrima etc) este inca sub semnul intrebarii. Parintii trebuie in primul rand sa se intrebe daca dezvoltarea fizica a copilului lor este potrivita, dat fiind ca un copil mai fragil sau micut se poate simti coplesit de cei mai bine dezvoltati, si stima lui de sine va avea de suferit. De asemenea, copiii cu temperament introvert sau inhibat sau care sufera de anxietate sociala au dificultati in a avea contact fizic direct cu alti copii si a face fata situatiilor care cer decizii rapide, competitivitate si agresivitate.

Exemple de activitati si sporturi recomandate copiilor scolari intre 6 si 10 ani:

  • Pictura, desen, constructii, modelaj, instrumente muzicale (de percutie, pian - mai putin chitara care solicita foarte mult degetelele), sah
  • Nivel de incepatori la sporturi de echipa: baschet, fotbal, dansuri de echipa
  • Nivel de incepatori la sporturi individuale: inot, tenis, gimnastica, alergare, patinaj, ciclism, arte martiale fara contact fizic direct, echitatie
  • Activitati de grup necompetitive si distractive care implica respectarea unui set comun de reguli si schimbarea rolurilor intre membri echipei
  • Tabere cu activitati de grup care sa puna accent pe cooperare si socializare, si in special tabere de explorare si cunoastere a mediului (gen “micii cercetasi”)

Publicat de: KidSpots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.