Sfaturi pentru teme fara greseli

Sfaturi pentru teme fara greseli

Intelegerea erorilor

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Suntem cu siguranta bucurosi cand copiii reusesc sa isi finalizeze la timp temele scolare pentru ziua urmatoare. Nu de putine ori, bucuria este scurta atunci cand descoperim  caietele pline de greseli cel mai frecvent facute din neatentie sau graba. Pentru a putea ajuta copiii sa isi imbunatateasca performanta la temele scolare, este important sa intelegem DE CE si CAND gresesc. Aceasta intelegere necesita o observare atenta a modului in care copilul invata si, mai ales, o analiza sistematica a greselilor pe care le face. Nu intamplator se spune ca cel mai mult invatam din greseli!

In filozofia metodei Feurestein de imbunatatire a abilitatilor de invatare, exista trei etape importante in procesul de invatare:

INPUT - este etapa de culegere a informatiilor. In aceasta faza pot interveni multiple cauze care afecteaza calitatea si cantitatea culegerii informatiei, ca de exemplu:

  1. Probleme de perceptie vizuala sau auditiva care altereaza informatia venita pe canalele senzoriale respective.
  2. Dezvoltarea insuficienta a vocabularului si a conceptelor de baza, fapt ce nu permite copilului sa stabileasca legaturi logice intre informatiile noi si informatiile deja cunoscute. Atunci cand copilul nu intelege corect sensul cuvintelor citite, exista sanse mari sa le utilizeze in mod eronat sau chiar sa nu le utilizeze deloc. Practic, informatia neinteleasa corect ramane blocata in aceasta etapa, neajungand sa fie integrata in procesul ulterior de gandire.
  3. Comportamentul impulsiv si dezorganizat in culegerea informatiei. Spre exemplu, copilul nu analizeaza in mod planificat datele problemei sau textul si nu isi organizeaza informatia, avand o abordare haotica in a vizualiza, citi si a-si extrage elementele cheie, neintelegand prin urmare ce are de facut.
  4. Lipsa motivatiei de a invata si lipsa nevoii de precizie in culegerea datelor si intelegerea problemei (superficialitatea).
  5. Dificultatile de concentrare a atentiei din diferite cauze (cognitive, emotionale, fiziologice etc)

De multe ori, desi este motivat sa invete, copilul pur si simplu nu constientizeaza importanta acestei etape de culegere a informatiilor si are mai degraba o atitudine de receptor pasiv al acestora si nu de explorare in mod constient activa, voluntara.

ELABORARE – este etapa de procesare la nivelul creierului a informatiei culese in etapa anterioara, de analiza a informatiei si de rationament (“gandirea”). Este, practic, etapa in care copilul intelege ce i se cere si isi stabileste strategiile cognitive pentru rezolvarea unei probleme. In procesul de elaborare intervin o multitudine de functii cognitive importante in distingerea datelor relevante de cele irelevante, rationamentul logic, deductiv si inductiv, gandirea inferentiala si ipotetica etc.

Aceasta etapa este cel mai mult influentata de inteligenta nativa a copilului si de profilul sau cognitiv. Desi rationamentul poate fi antrenat prin tehnici specifice de dezvoltare a strategiilor de invatare, bagajul genetic al copilului (IQ-ul) ramane factorul de influenta cel mai important.

OUTPUT – este etapa de redare a rezultatului invatarii sau rezolvarii de probleme. Vedem frecvent copii care, desi inteleg bine problema si o rezolva corect ca si strategie, scriu sau comunica gresit rezultatul final. Cauzele problemelor aparute in aceasta etapa pot fi:

  • Blocajul emotional
  • Lipsa abilitatilor adecvate de exprimare scrisa sau verbala
  • Lipsa motivatiei sau a nevoii de precizie in redarea rezultatului (superficialitate)
  • Impulsivitate in redarea rezultatului
  • Modalitatea de comunicare egocentrica (copilul nu se asigura ca cei carora li se adreseaza au inteles corect ce a vrut el sa spuna si nu isi adapteaza adecvat comunicarea pentru a fi inteles)

Exista, totusi, copii care, in ciuda unei inteligente native foarte inalte, fac frecvent erori atat in etapa de INPUT cat si in etapele de ELABORARE si OUTPUT. Este cazul copiilor cu tulburari specifice de invatare care au deficite cognitive pe anumite arii de functionare cu impact semnificativ in toate fazele procesului de invatare, acesti copii necesitand o abordare educationala speciala (ex: copiii cu dislexie, discalculie, disgrafie-disortografie etc).

Voi reveni in alte articole cu sfaturi pentru reducerea aparitiei greselilor de invatare in fiecare din etapele enumerate mai sus.

Publicat de: KidSpots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.