Sfaturi pentru dezvoltarea limbajului copilului mic
Monica Bolocan - psiholog copii
Bebelusii utilizeaza diferite sunete, miscari corporale si expresii faciale pentru a comunica cu cei din jur. Chiar daca nu vorbesc inca, copiii reusesc sa-si faca intelese nevoile si adesea parintii spun ca au chiar … “personalitate”. In general, pana la un an copiii raspund prin gesturi la intrebari simple, imita intonatia vocii adultului, iar primele cuvinte “cu sens” incep sa apara in jurul varstei de 1 an. Pana la doi ani leaga doua cuvinte, imita sunete diverse (ex: animale), si raspunde cu da sau nu la intrebari simple. Pana pe la 3 ani, copiii folosesc deja 3 – 5 cuvinte pentru a forma scurte propozitii, si reusesc sa fie atenti 5 minute cand li se citeste o poveste. Evident, toate aceste “reusite” depind atat de calitatea stimularii oferite de parinti, cat si de bagajul genetic al copilului (potentialul lui). Orice intarziere in dezvoltarea abilitatilor de comunicare trebuie sa ridice semne de intrebare serioase!
Comunicarea sta la baza dezvoltarii abilitatilor cognitive, si mai tarziu, a celor sociale. Prin “comunicare” trebuie sa intelegem nu numai limbajul verbal (cuvintele spuse), cat mai ales limbajul non-verbal: gesturile, expresiile fetei, atentia impartasita, reactiile emotionale si comportamentale ale copilului la cei din jur. Ce puteti face pentru a ajuta copilul mic sa-si dezvolte abilitatile de comunicare:
- Construiti o “conversatie”: priviti-l in ochi, vorbiti-i, repetati sunetele si cuvintele pe care le spune, si asteptati-l sa va raspunda, apoi reluati procesul.
- Folositi gesturi si mimica adecvate pentru a-i capta atentia. Atingeti-i parti ale corpului (obrajori, degetele, burtica) in timp ce ii vorbiti pentru a-i capta atentia
- Asigurati-va ca i-ati captat atentia si privirea inainte de a-i cere ceva; laudati-l atunci cand raspunde adecvat
- Reactionati imediat atunci cand va solicita: uitati-va in ochii lui, ascultati-l si raspundeti-i
- Vorbiti-i cat puteti de des: descrieti ceea ce faceti, descrieti ceea ce vedeti; numiti obiectele pe care la atingeti sau pe care pune el manuta
- Rasfoiti carticele cu poze mari, simple, colorate viu. Aratati cu degetul imaginile si numiti-le; puteti chiar sa ii luati degetelul lui si sa atingeti cu el imaginile in timp ce le numiti (daca imaginile mai produc si sunete la atingere, este minunat!); in timp ce faceti acest lucru, uitati-va din cand in cand in ochii copilului pentru a-i capta atentia
- Cititi-i, cantati-i si spuneti-i povesti scurte sau texte cu ritm, chiar daca pare ca nu are intotdeauna rabdare sa va asculte
- Accentuati mimica fetei si modulatia adecvata a vocii atunci cand va exprimati sentimentele
- Expuneti copilul la contexte sociale in care se poarta conversatii
- Nu insistati sa stimulati copilul atunci cand da semne de oboseala. Creierul are nevoie de odihna pentru a-si reface resursele si a stoca informatia acumulata.