Reperele critice in dezvoltarea limbajului in primul an de viata al copilului

Reperele critice in dezvoltarea limbajului in primul an de viata al copilului

Monica Bolocan - psiholog clinician pentru copii

Aparitia limbajului este, alaturi de abilitatile motorii, unul dintre cele mai importante criterii urmarite in dezvoltarea copilului mic. Toti parintii asteapta cu nerabdare sa auda primele cuvinte ale micutului lor! Intre copii exista diferente destul de mari in ce priveste achizitia limbajului, atat calitative cat si cantitative: unii copii vorbesc repede si bine, altii “pornesc” mai tarziu, dar recupereaza destul de repede ulterior. Cu toate acestea, in evolutia copilului in primii ani de viata exista momente “critice” care, daca intarzie sa apara, pot semnala prezenta unor tulburari destul de serioase. De asemenea, exista motive de ingrijorare atunci cand copilul da semne de stagnare sau chiar de regres in evolutie dupa o perioada de achizitii aparent normale.

In toate situatiile in care este suspectata o problema, se impune o examinare medicala complexa pentru identificarea corecta a cauzelor intarzierilor in dezvoltarea limbajului (exemplu: de auz / O.R.L., neurologica, psihologica, etc). Evaluarea psihologica vizeaza atat copilul (screening-ul dezvoltarii conform standardului de varsta), cat si familia, pentru a identifica eventuale practici parentale incorecte de ingrijire care pot duce la “blocaje” in aparitia vorbirii.

Iata care sunt “reperele critice” in dezvoltarea limbajului in primul an de viata al copilului:

  • Pana la 3 luni: plange, tipa si gangureste, utilizand diverse sunete, tonalitati si intensitati ale vocii; are mai multe tipuri de a plange, in functie de nevoile pe care le exprima (ex: plansul de foame, plansul de oboseala, de durere, de plictiseala etc); raspunde vocii persoanelor familiare uitandu-se la acestea si emitand diverse vocalize
  • Pana la 6 luni: are un repertoriu de sunete pe care le repeta; da de inteles prin modularea adecvata a vocii si expresiei fetei ca mai vrea sau nu mai vrea ceva (alimente, joaca, atentie, etc); intelege si reactioneaza la cateva cuvinte (ex: mama, tata, pa-pa, unde e? gata? etc); zambeste si rade ca raspuns la zambetul/rasul altei persoane; isi exprima vocal corespunzator bucuria sau supararea; arata prin gesturi si sunete ca ii plac cantecelele, muzica, rimele; imita automat sau la cerere diverse sunete emise de alte persoane
  • Pana la 12 luni: foloseste frecvent 3 pana la 5 cuvinte simple; converseaza pe limba ei/lui cu o alta persoana, asteptandu-si randul pentru a raspunde; imita diverse sunete ale animalelor, zgomotul de masina etc; imita gestul de “la revedere” si foloseste alte gesturi pentru a-si exprima dorintele; ofera obiecte familiare la cerere (ex: “da-mi jucaria”); foloseste o gama larga de sunete si modulatii ale vocii atunci cand se joaca (ex:” bababa, dadada, nanana etc); combina vocale si consoane diverse, fara un sens anume, ca si cum ar vorbi; vocalizeaza pentru a protesta, a-si exprima dorintele, a atrage atentia; intoarce capul cand e strigat pe nume; intelege cand i se spune “nu” sau intrebarile simple (ex: “unde e mami?”), exprindu-se prin gesturi adecvate; ii place sa se joace “cucu-bau” si, in general adora sa stea prin preajma adultilor; se uita frecvent la acestia cand vorbesc sau cand doreste ceva.

Publicat de: REGINA MARIA - reteaua privata de sanatate

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.