Memoria de Lucru - secretul copiilor performanti
Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti
Numeroase studii de imagistica functionala arata ca exista o legatura directa intre nivelul de inteligenta globala si capacitatea memoriei de scurta durata (numita si memorie de lucru). Volumul crescut de materie cenusie in anumite regiuni ale creierului (in special in zona frontala a creierului) pare a avea legatura cu un nivel crescut al inteligentei. Evidente stiitifice din mai multe surse sustin ca diferentele de IQ dintre oameni pot fi atribuite difetentelor de structura si functionare a cortexului prefrontal, responsabil si de memoria de lucru – componenta esentiala a functiilor executive (de comanda si control) ale creierului. Astfel, spre deosebire de neuronii din ale zone ale creierului a caror functie este foarte specifica, cei din zona frontala proceseaza informatia intr-un mod mult mai flexibil, fiind responsabili de conectarea, coordonarea si integrarea functionarii celorlalte arii corticale, precum dirijorul unei orchestre.
Ce este memoria de lucru si de ce este atat de importanta in invatare?
Memoria de lucru (sau memoria de scurta durata) este, intr-un fel, echivalentul memoriei RAM a calculatoarelor. O capacitate mare de stocare temporara a datelor permite utilizarea simultana a mai multor informatii in rezolvarea unei probleme, prin urmare creste atat eficienta ajungerii la o solutie cat si complexitatea solutiilor gasite. Acest lucru face ca performanta unui copil cu IQ mediu dar cu un nivel superior al memoriei de lucru sa fie mai buna decat cea a unui copil cu IQ superior dar cu deficit la nivelul memoriei de lucru. Am intalnit copii supradotati (cu IQ peste 130) al caror potential cognitiv exceptional este absolut inutilizabil datorita unui nivel scazut al capacitatii mnezice de scurta durata. Practic, creierul lor este ca un calculator cu un procesor superperformant dar cu foarta putina memorie RAM instalata.
Memoria de lucru este atat auditiva (masurata prin numarul de cuvinte sau numere pe care ni le putem reaminti in ordinea corecta la scurt timp dupa ce le-am auzit), respectiv vizuala (numarul de itemi pe care ii putem reproduce sau recunoaste la scurt timp dupa ce i-am privit cateva secunde) sau kinestezica (retinerea secventelor de miscari). Fiecare componenta este importanta in invatare si afectarea oricarui tip de memorie de lucru determina dificultati de scris, citit sau de calcul si rationament matematic.
Cum se masoara memoria de lucru?
Memoria de lucru se masoara prin teste neuropsihologice specifice disponibile incepand cu varsta de 6 ani. Acest tip de evaluare poate da indicatii pretioase referitoare la tipul de interventie necesara unui copil cu dificultati de invatare.
Cum poate fi dezvoltata memoria de lucru?
Numeroase studii atesta ca memoria de lucru poate fi antrenata si capacitatea de invatare poate fi imbunatatita prin exercitii cognitive specifice. Programul de interventie se construieste pe profilul de functionare cognitiva al fiecarui copil, punandu-se accent pe tipul specific de memorie de lucru care este deficitara. Specialistii au dezvoltat numeroase programe de antrenare a memoriei care si-au dovedit in timp eficienta.
Totodata, numeroase studii atesta ca acest tip de memorie (de scurta durata) este foarte sensibila la factorul emotional. Copiii afectati de anxietate, depresie, tulburarea obsesiv-compulsiva sau alte tulburari afective au o capacitate mnezica de scurta durata foarte scazuta. Aceasta intrucat creierul lor este “ocupat” de ganduri si griji, iar resursele lor cognitive sunt diminuate. In cazul acestor copii, restabilirea echilibrului emotional este prioritara si nu exersarea abilitatilor de memorare si de invatare.
Publicat de: Kidspots