Memoria de lucru – cum recunoastem copilul cu probleme

Memoria de lucru – cum recunoastem copilul cu probleme

Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti

Memoria de lucru – sau, mai simplu spus, capacitatea de stocare temporara a informatiilor in creier – este o abilitate cognitiva extrem de importanta nu numai in procesul de invatare cat si in activitatile zilnice, care implica rezolvarea unor situatii uzuale de viata, organizare si planificare. O capacitate mare de stocare temporara permite utilizarea simultana a mai multor  informatii, prin urmare creste atat eficienta ajungerii la o solutie cat si complexitatea solutiilor gasite. Acest lucru face ca performanta unui copil cu IQ mediu dar cu un nivel superior al memoriei de lucru sa fie mai buna decat cea a unui copil cu IQ superior dar cu un deficit al memoriei de lucru. Despre ce este memoria de lucru si cum se masoara aceasta am vorbit intr-un articol anterior.

Cum se comporta un copil cu deficit al memoriei de lucru?

Cei mai multi dintre copiii cu dificultati de invatare si probleme de concentrare a atentiei au, de fapt, un deficit al memoriei de lucru. Practic, din tot ceea ce aud sau vad, ei retin temporar doar o cantitate mica de informatie, prin urmare comportamentul lor reflecta o perceptie truchiata a realitatii. Spre exemplu, atunci cand primesc o instructiune complexa compusa din mai multi pasi, ei retin si executa doar o parte din aceasta. Cititul si mai ales intelegerea textelor lungi sau rezolvarea problemelor de matematica devin imposibile fara ajutorul cuiva, chiar daca IQ-ul copilului este superior! De fapt, aceasta este cea mai mare frustrare a parintilor care se adreseaza psihologului clinician pentru problemele de invatare ale copilului lor, afirmand adesea ca “desi avem un copil foarte inteligent, nu este in stare sa faca singur nimic pentru scoala”. Iata care sunt cele mai frecvent raportate simptome ale deficitulului de memorie de lucru la copii:

  • Uita ce are de facut, pierde obiecte, este dezorganizat si neglijent cu bunurile personale
  • Nu isi poate planifica activitatile sau, daca are un plan, are dificultati sa il respecte intocmai
  • Pentru ca retinerea informatiilor primite este fragmentara, copilul are dificultati in a utiliza ulterior aceasta informatie intr-un mod care sa faca sens, ca de exemplu sa aplice instructiuni si proceduri practice ce presupun urmarirea unei secvente de pasi
  • Adesea, copilul nu poate sustine o conversatie sociala cu “cap si coada”, sarind de la un subiect la altul sau uitand despre ce era vorba. Prin urmare, abilitatile sociale ale copilului cu deficit al memoriei de lucru nu se dezvolta armonios, copilul parand a fi imatur emotional (prea copilaros) pentru varsta sa
  • Are dificultati de a face in minte calcule matematice (ex: adunari, scaderi). De fapt, performanta scazuta la disciplina Matematica este cel mai frecvent raportata de parintii copiilor cu deficit al memoriei de lucru
  • Are dificultati de a-si aminti ceea ce tocmai a citit sau de a compune fraze sau texte cu sens

Memoria de lucru se masoara prin teste neuropsihologice specifice disponibile incepand cu varsta de 6 ani. Acest tip de evaluare poate da indicatii pretioase referitoare la tipul de interventie necesara unui copil cu dificultati de invatare.

Publicat de: Kidspots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.