Intrebari pentru invatatoarea copilului tau

Intrebari pentru invatatoarea copilului tau

Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti

Pentru ca s-a scurs deja suficient timp de la inceperea anului scolar, este un moment potrivit sa afli mai multe despre cum se comporta micutul tau la scoala. Foarte multi parinti asalteaza cadrul didactic inca din primele zile de scoala cu intrebari si griji legate de modul in care copilul lor se adapteaza, netinand cont de faptul ca orice proces de adaptare necesita timp si ca invatatoarea are nevoie, de asemenea, de timp pentru a observa si cunoaste calitatile si slabiciunile fiecarui copil. Procedand astfel, parintii risca sa obtina informatii nu foarte relevante si sa isi faca o parere gresita. In plus, genereaza o presiune neproductiva asupra cadrului didactic care este nevoit, in fiecare dimineata, sa faca fata valului de intrebari si “probleme” mai mult sau mai putin reale si obiective ale parintilor. Iata cateva sfaturi utile pentru pregatirea intalnirii cu invatatoarea copilului tau:

Discuta din timp cu aceasta despre dorinta ta de a afla mai multe detalii referitoare la comportamentul copilului tau la scoala si programeaza-te pentru o intalnire individuala in care sa poti discuta unu-la-unu, in liniste. Avand in vedere ca nu vei avea la dispozitie foarte mult timp, fa-ti o lista de intrebari pe care sa le comunici invatatoarei cu cel putin o saptamana inainte de intalnire pentru a-i oferi timpul necesar observarii copilului tau. Dupa caz, poti trimite intrebarile pe email sau ii poti inmana invatatoarei o scrisoare in care sa o rogi sa fie atenta la anumite aspecte.

Iata o lista generala de intrebari care te-ar putea ajuta sa iti faci o imagine corecta:

  1. Cum este comportamentul copilului in timpul orelor:
  • daca este activ (ridica manuta, raspunde la intrebari, arata interes pentru ce se discuta in clasa etc) sau este pasiv (nu ridica manuta, raspunde numai daca este intrebat direct sau ofera raspunsuri partiale ori gresite, pare plictisit sau dezinteresat de ce se discuta, etc)
  • daca este atent (mentine contactul vizual cu invatatoarea, reactioneaza imediat cerintelor acesteia, intelege ce are de facut, isi organizeaza materialele de lucru etc) sau necesita frecvent atentionarea de catre invatatoare (pare “absent” sau “visator”, reactioneaza cu intarziere, se uita la ceilalti pentru a intelege ce are de facut, este dezorganizat, isi rataceste frecvent caietele, cartile si rechizitele, nu isi noteaza mesajele importante etc)
  • cum reactioneaza atunci cand este “ascultat” sau “scos la tabla”, daca este motivat sa raspunda sau se blocheaza, daca pare sigur pe sine sau este ezitant
  • daca vine bine pregatit cu temele date acasa
  • cum reactioneaza atunci cand este laudat sau corectat
  • daca a observat anumite comportamente si cand anume, ca de exemplu: isi roade unghiile sau creioanele, face gesturi repetitive, indoaie colturile caietelor si cartilor, deseneaza sau mazgaleste in timpul orei, se ocupa de cu totul altceva decat de ce i se cere, solicita frecvent sa mearga la toaleta, acuza dureri de cap sau de burta, vorbeste neintrebat, se foieste permanent si isi deranjeaza colegii etc
  • care sunt materiile fata de care manifesta mai mult interes, respectiv dezinteres
  • cum ar descrie, in general, performanta copilului in ce priveste abilitatile de baza: scris, citit si calcul matematic, si daca a observat anumite dificultati (ex: citeste mai greu decat ceilalti, are un vocabular restrans, scrie urat, face frecvent greseli de ortografie, calculeaza inca pe degete desi ar fi trebuit sa depaseasca aceasta etapa etc)
  1. Cum este comportamentul copilului in pauze:
  • Daca socializeaza cu ceilalti copii, daca isi face usor prieteni, sau, dimpotriva, sta numai in banca, deseneaza sau se joaca singur cu ceva
  • Daca intra in conflicte cu alti copii si cum le rezolva
  • Daca este frecvent tinta glumelor si ironiilor altor copii
  • Daca este vesel, plin de energie sau apatic, trist sau “prea serios”
  • Daca se comporta civilizat si respecta regulile clasei
  1. Cum ar caracteriza in general personalitatea si comportamentul copilului la scoala, punctele tari si slabe ale acestuia, si ce sugestii are pentru dezvoltarea personala a copilului.
  2. Ce sugestii poate oferi parintilor pentru ajutorul oferit copilului acasa, daca este sau nu cazul sa se insiste suplimentar asupra unor materii, sau ce comportamente ar trebui corectate.

Publicat de KidSpots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.