Ingrediente esentiale pentru creierul copiilor
Monica Bolocan, psiholog pentru copii
Dezvoltarea creierului copiilor incepe cu mult timp inainte de a se naste, inca din a treia saptamana de la conceptie. Mai mult de 60% din energia metabolica a unui bebelus este consumata pentru dezvoltarea creierului, cea mai intensa etapa de dezvoltare a acestui organ fiind in primii trei ani de viata. Astfel, creierul unui copil de 3 ani este de doua ori mai activ decat cel al unui adult iar pana la varsta de 6 ani se dezvolta aproximativ 90% din capacitatea sa functionala.
De fapt, dezvoltarea creierului este un proiect de termen lung pentru ca, chiar si dupa ce s-a dezvoltat pe deplin, creierul este in continuare “modelat” prin invatare, prin experientele pe care le traim si prin stilul nostru de viata. Cu toate acestea, perioada copilariei - si in special primii 6 ani de viata - reprezinta o etapa aparte in formarea acestui organ atat de complex si de important, si de aceea trebuie sa ii acordam o ingrijire corespunzatoare pentru a se dezvolta armonios. Iata care sunt cele patru ingrediente esentiale pentru dezvoltarea creierului copiilor, recomandate de specialisti:
- Somnul este o componenta cheie a invatarii. Neurostiintele incep sa ne dezvaluie procesele prin care somnul contribuie la consolidarea informatiilor achizitionate si includerea lor in memoria de lunga durata. In timpul somnului, creierul reproduce activitatea neuronala asociata experientelor traite in starea de veghe precedenta. Neurotransmitatorul ACh (acetylcholine) functioneaza ca un “buton” care face trecerea intre starea de veghe si cea de somn si schimba modul de procesare a informatiei. Astfel, un nivel inalt de ACh ne ajuta sa ne mentinem starea de veghe care permite asimilarea de informatii noi, pe cand un nivel scazut de ACh in timpul somnului minimizeaza asimilarea de informatii noi, maximizand in schimb consolidarea informatiilor deja achizitionate. Somnul ne ajuta atat la consolidarea a ceea ce am invatat prin includerea in memoria de lunga durata, cat si la pregatirea creierului pentru a asimila informatii noi si a face conexiuni cu cele deja existente in memorie.
Iata de ce somnul regulat este esential pentru invatare cu atat mai mult in cazul copiilor al caror creier este in plina dezvoltare si asimileaza rapid cantitati mari de informatii care au nevoie sa fie sortate, relationate intre ele si consolidate in memorie in timpul somnului. Este bine cunoscut faptul ca, atunci cand copiii nu se odihnesc suficient sau dorm prost din diverse motive, atat capacitatea lor de invatare cat si starea emotionala si comportamentul sunt afectate. Un copil trebuie sa doarma mult si sa se trezeasca vesel. Atunci cand copilul adoarme greu, doarme putin, se trezeste des si este nervos dimineata, trebuie investigate cauzele pentru care se intampla acest lucru intrucat cu siguranta capacitatea lui de invatare este diminuata (cititi aici despre Problemele de somn la copii).
- Hidratarea corespunzatoare. Prin “corespunzatoare” trebuie sa intelegem nici prea mult, nici prea putin, ci exact cat are nevoie organismul. Consumul de apa este mult promovat ca fiind esential pentru o buna stare de sanatate, considerandu-se ca chiar si o deshidratare usoara poate afecta capacitatea cognitiva. Nu exista foarte multe studii despre efectul consumului de apa la copii, insa studii recente efectuare pe adulti indica faptul ca nu numai consumul insuficient de apa, dar si excesul de hidratare are acelasi efect negativ asupra abilitatilor cognitive. Cu alte cuvinte, a consuma apa atunci cand nu iti este sete este la fel de nociv cu a ramane insetat. Ca intotdeauna, e nevoie de masura si echilibru. Prin urmare, este bine sa ii incurajam pe copii sa bea apa atunci cand le este sete lasandu-le la indemana recipienti cu apa proaspata si neinsistand sa ii hidratam “dupa program”. Cu exceptia situatiilor cand este foarte cald afara, au febra sau depun efort fizic considerabil, cazuri in care trebuie sa le monitorizam hidratarea corespunzatoare intrucat sistemul de “alarma” al copiilor nu este inca foarte bine reglat. Printre primele semne ale deshidratarii la copii sunt oboseala, ameteala, uscarea buzelor.
- O dieta echilibrata, incluzand consumul de Omega – 3. Despre necesitatea suplimentelor alimentare cu acizi grasi de tip Omega – 3 s-a discutat foarte mult si parerile specialistilor sunt impartite. Exista si cateva studii despre efectul consumului de Omega -3 asupra copiilor diagnosticati cu ADHD, insa rezultatele arata ca in timp ce pentru unii copii se constata o ameliorare semnificativa a simptomelor, aspra altora aceasta dieta nu are niciun efect. Cu toate acestea, sunt din ce in ce mai multe evidente care sustin consumul regulat de acizi grasi, cu efecte benefice asupra capacitatii cognitive pe termen lung. In plus, creierul este ajutat si de nutrientii oferiti de fructele si legumele proaspete si mai ales de consumul de cereale integrale, care ofera tipul si nivelul de glucoza de care are nevoie acest organ pentru o functionare eficienta.
- Oxigenare corespunzatoare prin activitate fizica in aer liber. Exercitiile fizice cresc aportul de sange catre creier, prin urmare si transportul de glucoza si oxigen catre acesta, elemente absolut necesare pentru mentinerea nivelului de alerta si de concentrare a atentiei. Unele studii sustin ca dupe 3 luni de exercitii fizice, creste cu 30% fluxul de sange in partea creierului responsabila cu memorarea si invatarea. Din pacate, in practica personala intalnesc din ce in ce mai multi copii cu probleme de invatare si de comportament datorate de multe ori unei proaste oxigenari a creierului. Sunt copii care petrec multe ore pe zi in spatii inchise, iluminate artificial si neaerisite. De la scoala, “se muta” pe un alt scaun la after-school si apoi in camera lor de acasa, de multe ori fiind luati si dusi cu autoturismul personal de catre parinti, neavand nicio ocazie pentru a-si revigora putin creierul cu aer proaspat (in limita celui oferit de mediul urban). Acesti copii se plang de dureri de cap, oboseala si dificultati de concentrare. In plus, sunt palizi si nervosi, fara pofta de mancare si nu mai au energie si bucurie pentru a invata.
Publicat de: KidSpots