Despre talent la copii
Monica Bolocan, psiholog pentru copii
Fiecare copil este special, insa doar o foarte mica parte dintre copii sunt si talentati. Oricand ne-am dori sa credem, ca parinti, ca micutul nostru ascunde un talent nedescoperit inca, realitatea este ca, statistic, talentul este foarte rar. Prin definitie, talentul inseamna o predispozitie genetica pentru performanta exceptionala intr-un anumit domeniu: academic sau intelectual, artistic sau creativ, sportiv, tehnic, psihologic (interpersonal sau intrapersonal) etc. “Exceptional” inseamna semnificativ peste medie. Astfel, un copil poate avea inclinatii sau aptitudini intr-un anumit domeniu fara a vorbi insa despre talent decat in momentul in care performanta sa este semnificativ peste cea a copiilor de varsta similara. Spre exemplu, in domeniul intelectual (cognitiv), este agreat la nivel international ca talentul (sau supradotarea) inseamna un IQ general de minim 130 de puncte.
Conform definitiei DEX, “talentul este o aptitudine, inclinare innascuta intr-un anumit domeniu; capacitate deosebita, innascuta sau dobandita, intr-o ramura de activitate, care favorizeaza o activitate creatoare”. Chiar si capacitatile exceptionale “dobandite” prin educatie au la baza, totusi, o predispozitie genetica exceptionala, adica o disponibilitate speciala a creierului intr-o anumite arie de functionare.
Intalnesc parinti care doresc cu nerabdare sa afle ce talent are micutul lor de doar cativa anisori. La varste mici, poate fi vizibil cel mult un talent intr-un domeniu sportiv sau artistic, spre exemplu, cu conditia ca cel mic sa aiba ocazia de a-si exersa acele aptitudini speciale in activitatile sale de joaca. Astfel, copiii mici trebuie expusi la cat mai multe tipuri de experiente si contexte de invatare pentru a putea descoperi ce anume ii intereseaza si daca obtin usor performante intr-un domeniu anume. Fara posibilitatea de a fi exersat in practica, talentul ramane doar la nivel de potential nedescoperit inca.
Abilitatile intelectuale sau tehnice deosebite pot fi observate abia dupa ce copilul atinge un anumit nivel de dezvoltare cognitiva si este expus unui context educativ care sa ii permita manifestarea acelui potential. Realitatea este ca un copil talentat nu trebuie cautat prea mult, el “sare” singur in ochi prin:
- interesul special pentru o activitate anume (spre exemplu desen, muzica, matematica, constructii etc)
- performanta deosebita in acea activitate, semnificativ peste nivelul varstei sale
Exista copii care manifesta interese speciale pentru anumite subiecte, spre exemplu dinozauri, planete, evenimente istorice, mecanisme sau tehnologii diverse etc. Ei asimileaza cu usurinta si intr-un timp scurt un volum mare de informatii din zona lor de interes. Trebuie mentionat ca acesta nu este un talent, ci doar un interes special. Nu de putine ori, si copiii cu tulburari pervazive de dezvoltare de tipul autismului inalt functional sau sindromului Asperger au astfel de interese stereotipe. Este nevoie insa ca acest interes sa fie canalizat intr-o activitate creatoare, inovatoare pentru a vorbi despre talent.
Voi vorbi intr-un articol viitor despre semnele precoce ale talentului la copii dar si despre strategii corecte de parenting pentru copiii talentati.
Publicat de: Kidspots