Cum sa ii invatam pe copii sa nu se lase manipulati

Cum sa ii invatam pe copii sa nu se lase manipulati

Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti

Accesul rapid si nelimitat la informatie aduce, dincolo de numeroase beneficii, si riscul de a fi victime ale manipularii mediatice. A devenit mai mult decat evidenta necesitatea de a-i invata pe copiii nostri cum sa se raporteze critic la informatie. Putem adauga pe lista noastra de lectii de viata si “educatia pentru informare”. Cum sa selectam informatia credibila? Ce putem face pentru a lua decizii informate si cat mai corecte? Care sunt factorii care ne influenteaza atitudinile, opiniile si reactiile?

Iata cateva sfaturi utile parintilor care isi doresc sa creasca o noua generatie rationala, libera in gandire si, implicit, rezistenta la manipulare (sfaturi aplicabile copiilor incepand cu varsta de 10 ani):

  1. In primul rand si inainte de toate, educati-va copiii sa isi cunoasca drepturile! Spre exemplu, dreptul de a-si exprima sentimentele, opiniile si dorintele, dreptul de a fi respectat si tratat cu demnitate, dreptul de a avea opinii diferite de ale celorlalti. Un om corect informat este mai greu de manipulat. Va puteti inspira din Declaratia Universala a Drepturilor Omului sau chiar din legislatia privind protectia si promovarea drepturilor copilului. Un bun exercitiu ar fi sa le cereti copiilor sa studieze si sa va explice care sunt obligatiile si drepturile ce le revin ca elevi, conform Regulamentului Scolar. Mai tarziu, ca adulti, vor avea bunul obicei de a-si cunoaste drepturile de angajati, consumatori, pacienti etc
  2. Este extrem de important sa le cultivati copiilor abilitatea de a cauta sursa primara a informatiei. Atunci cand primesc informatii neclare sau generale, invatati-i sa puna intrebari suplimentare si sa solicite de la emitent date concrete, usor de verificat. Intrebarile clarificatoare incep de obicei cu “cine, ce, cand, unde, cum” etc
  3. Invatati-i pe copii sa se informeze intotdeauna din mai multe surse si, mai ales, sa verifice credibilitatea si autoritatea sursei. Spre exemplu, atrageti-le atentia ca nu orice persoana care se autointituleaza “expert” detine competente reale intr-un domeniu. Ajutati-i sa devina constienti de faptul ca imaginea afisata de cineva nu este totuna cu realitatea si sa apeleze la specialisti sau la persoane acreditate intr-un domeniu atunci cand au nevoie de informatie corecta. Este bine sa inteleaga ca, daca cineva este sigur pe sine in ceea ce spune, nu este neaparat si competent, si sa invete sa treaca dincolo de aparente.
  4. Explicati-le copiilor ce inseamna manipularea psihologica atat la nivel interpersonal cat si la nivel social, si oferiti exemple concrete din viata si din istorie. Gasiti aici un articol foarte interesant despre “Cele 10 principii ale manipularii maselor” ale lui Noam Chomski.
  5. Este foarte important pentru copii sa inteleaga ca manipularea este diferita de influentare, care nu este in mod necesar negativa atat timp cat are un scop nobil si respecta dreptul celuilalt de a alege constient. Spre exemplu, cineva poate incerca sa te influenteze sa te lasi de fumat, explicandu-ti de ce este nociv acest obicei. Manipularea ascunde intotdeauna o intentie constienta a manipulatorului de a obtine un avantaj personal.
  6. Invatati copiii sa aprecieze calitatea sursei de informare din chiar titlul acesteia. Spre exemplu, sa trateze cu maxima circumspectie stirile ale caror titluri contin cuvinte-cheie ce induc emotii puternice, ca de exemplu “socant, naucitor, halucinant, groaza etc”. Este foarte important sa fie constienti de emotiile lor si sa capete puterea de a se detasa emotional, pentru a nu se lasa manipulati.
  7. Exersati cu copiii gandirea critica, rationala. Ajutati-i sa devina constienti de faptul ca reactiile si deciziile luate in momente de emotie puternica pot fi gresite. Stabiliti ca, intotdeauna cand se confrunta cu o situatie sau o informatie care le genereaza o emotie puternica, pozitiva sau negativa, sa isi inhibe dorinta de a reactiona sau a lua decizii importante si sa “parcheze” subiectul pentru o perioada de timp de minim 24 de ore (nu intamplator se spune ca noaptea este un sfetnic bun). Cititi aici mai multe informatii despre ce este gandirea critica si cum o puteti dezvolta.

Publicat de: Kidspots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.