Cum invata un copil cu ADHD. Sfaturi utile pentru parinti

Cum invata un copil cu ADHD. Sfaturi utile pentru parinti

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Unul dintre factorii care impacteaza cel mai mult asupra performantei scolare a copiilor este tulburarea de deficit de atentie si/sau hiperactivitate (ADD sau ADHD), care afecteaza abilitatile copilului de a se concentra, organiza si de a-si controla comportamentul.

Un copil cu ADHD poate fi predominant inatent, predominant hiperactiv, sau se poate pozitiona oriunde intre cele doua “extreme”. In plus, ADHD-ul are, de obicei, si alte tulburari asociate, cum ar fi dificultatile specifice de invatare (scris, citit si calcul matematic). Pentru a construi un plan de interventie eficient, este important intai sa fie foarte bine intelese particularitatile cognitive ale fiecarui copil prin observatie si evaluare amanuntite.

Copilul cu ADHD are permanent nevoie de stimulare, asa cum fiintele vii au nevoie de oxygen. Daca nu i se ofera stimularea de care creierul lui are nevoie, copilul si-o creaza singur. Astfel, comportamentul sau, deranjant pentru ceilalti, nu are, practic, o rea-intentie in spate, ci pur si simplu vine dintr-o necesitate organica. In timp, fiind gresit interpretat si generand reactii pe masura din partea celorlalti, comportamentul copilului cu ADHD duce catre serioase tulburari afective, emotionale si de relationare sociala. Este ca un bumerang care se intoarce impotriva lui.

Abilitatile care ii lipsesc copilului cu ADHD (concentrare, organizare, planificare, control, inhibitie, monitorizare etc) sunt exact acele abilitati cerute la scoala, si de aceea copilul capata o aversiune fata de orice activitate le implica, lipsindu-i, practic, motivatia de a invata. Orice activitate care presupune efort mental sustinut pe o perioada mai lunga de timp, intr-o sarcina putin interesanta, este un chin pentru copilul cu ADHD, si va face orice sa o evite. El traieste “aici” si “acum”, si orice perspectiva de termen lung este neinteresanta.

In plus, interactiunea sociala implica, in general trei pasi simpli: a asculta, a urmari directia sau sensul, a-ti astepta randul pentru a raspunde sau actiona. Daca un copil este capabil sa respecte aceasta “procedura”, va avea succes in interactiunile sale sociale. In cazul copilului cu ADHD insa, acesti pasi “simpli” sunt de fapt foarte complicati, solicitandu-i exact acele abilitati care ii lipsesc. Asfel, copilul este acuzat pe nedrept de colegi, parinti si cadre didactice pentru un comportament care, de fapt, nu este in mod obiectiv in controlul lui. Devine, treptat, frustrat, neinteles, furios. Aceasta frustrare este accentuata de faptul ca, de obicei, copilul cu ADHD are o inteligenta medie si peste medie, si este constient de potentialul sau real.

Cheia motivarii copilului cu ADHD consta in adaptarea mediului de invatare la nevoile noi specifice. A incerca numai sa “modifici” copilul, nu este suficient. Performanta si motivatia lui sunt influentate de trei factori majori:

  • Interesul sau in activitate
  • Dificultatea activitatii
  • Durata sarcinii

Astfel, copilul va reactiona bine la activitati atractive, stimulante, “colorate”, creative, care implica mai multe modalitati senzoriale (vaz, auz, pipait, miscare etc), si care au un continut cat mai concret si relevant pentru contextul sau de viata. De asemenea, lucrul in echipa este mult mai benefic decat cel individual.

Iata cateva sfaturi utile care pot ajuta copilul cu ADHD sa invete mai bine:

  • Crearea unui mediu de invatare predictibil, structurat
  • Limitarea sau chiar eliminarea factorilor distractori (sunet, lumina, aglomeratie de obiecte, miscare etc)
  • Stabilirea clara a regulilor, limitelor si asteptarilor; scrierea si postarea lor la loc vizibil
  • Oferirea de instructiuni simple, date pas cu pas, sucesiv si nu simultan
  • Impartirea sarcinilor pe etape scurte; pauze dese
  • Alternarea activitatilor interesante, stimulante, cu cele solicitante, plictisitoare
  • Incurajari si laude pentru reusite “mici”, oferite pe loc
  • Oferirea simultana de input verbal si vizual (i se spune si i se deseneaza sau i se arata o poza, schema, etc)
  • Invatarea strategiilor eficiente de invatare: luarea notitelor, sublinierea textelor, rezumarea continutului, organizarea schematica a informatiei, tehnici de memorare etc
  • Oferirea directa de suport in invatare (mediere) de catre o persoana specializata in tehnici de invatare mediate (tutor)

Fiecare copil are un profil unic al resurselor si vulnerabilitatilor sale cognitive, si de aceea planul de educatie trebuie individualizat pe nevoile lui specifice. Nu exista o singura solutie buna pentru toti! De aceea, parintii trebuie sa coopereze permanent cu cadrele didactice si psihologul educational pentru construirea si adaptarea programului de invatare al copilului cu ADHD. Cu perseverenta si rabdare, copilul cu ADHD poate fi ajutat sa-si depaseasca limitele si sa-si atinga potentialul.

Publicat de: SuntParinte.ro

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.