Sporturi si activitati pentru copii prescolari intre 3 si 6 ani
Monica Bolocan - psiholog pentru copii
Alegerea unei activitati si mai ales a unui sport pentru copilul mic se doveste a fi frecvent o sarcina dificila pentru parinti. Aceasta si pentru ca micutul nu isi poate intelege si exprima inca preferintele, dar mai ales datorita faptului ca dezvoltarea copilului este inca timpurie si multe aspecte ale acesteia nu s-au stabilizat inca, inclusiv la nivel comportamental si emotional. De aceea, este important sa cunosti cateva repere critice in dezvoltarea copilului pentru a nu face alegeri gresite pentru etapa in care se afla acesta. In plus, este bine sa tii cont si de temperamentul copilului atunci cand faci alegeri pentru el pentru a nu intra in “conflict” cu tendintele lui naturale (acesta este un subiect pe care il voi aborda separat, intrucat merita multa atentie).
Ce este important de stiut inainte de a alege:
Orice tip de activitate sau sport trebuie practicata de copilul mic cu spontaneitate si placere, nefiind inca necesara impunerea unei stricteti contrare tendintelor naturale ale acestuia. “Binele” copilului nu trebuie confundat cu dorintele neimplinite ale parintilor. Despre performanta individuala vorbim mai tarziu, dupa ce copilul va putea sa isi exprime si el un punct de vedere si va fi capabil emotional sa gestioneze corespunzator situatiile competitive.
In perioada prescolara, coordonarea motorie intre toate segmentele corpului precum si cea vizuo-motorie (intre vedere si miscare) sunt inca in dezvoltare, prin urmare este dificil pentru copil sa aprecieze corect directia obiectelor in miscare sau viteza acestora. De asemenea, copilul are inca o capacitate limitata de concentrare a atentiei (in medie 10 – 15 minute, maxim 30 doar daca activitatea este foarte interesanta), se plictiseste repede si nu poate intelege si urma reguli complexe de joc cu mai mult de doua-trei cerinte simultane, in special daca acestea presupun si coordonarea cu alti membri de echipa. Copilului mic ii este inca greu sa anticipeze corect intentiile celorlalti pentru a se coordona cu acestia, fiind inca destul de centrat pe propria persoana.
Varsta prescolara este ideala pentru explorare si pentru dezvoltarea tuturor simturilor, prin urmare este bine sa iti lasi copilul sa incerce cat mai multe activitati. Nu trebuie sa fii dezamagit daca o activitate ce parea la inceput o mare “pasiune” va deveni in curand plictisitoare si copilul tau va dori sa incerce altceva. In foarte rare cazuri (pana in 2% din totalul populatiei) se poate vorbi de descoperirea unui talent special la aceasta varsta. Daca ai un copil supradotat, nu trebuie sa cauti mult talentul acestuia: el este vizibil imediat pentru toata lumea! Copilul va gasi multa bucurie si va fi neobosit in exersarea talentului sau, caruia ii va dedica voluntar mare parte din timp. In general, la aceasta varsta putem vorbi cel mult de interese si inclinatii diverse, care se pot modifica in etapele urmatoare de dezvoltare. Prin urmare, activitatile recomandate prescolarului trebuie sa se axeze pe explorare, incercare, diversitate si utilizarea tuturor simturilor, imbunatatirea coordonarii motorii si, mai ales, joaca libera alaturi de alti copii de aceeasi varsta. Orice activitate este potrivita atat timp cat ramane amuzanta si copilul o face jucandu-se si nu supunandu-se unui regim foarte strict de reguli si principii.
Cand alegi o activitate pentru copilul tau prescolar trebuie sa tii cont de faptul ca la aceasta varsta nu sunt maturizate inca “functiile executive” ale creierului de care raspunde lobul frontal (mai exact: planificare, organizare, monitorizare, control si inhibitie), prin urmare orice activitate care solicita foarte mult aceste functii (cum sunt artele martiale sau sahul) nu este inca potrivita. Spre exemplu, desi copilul poate imita corect miscarile specifice artelor martiale incepand cu 6 ani, el va incepe sa inteleaga corect profunzimea principiilor acestui sport dupa varsta de 10 ani.
Dezvoltarea simtului ritmului este foarte importanta la aceasta varsta, de aceea orice activitate care presupune executarea unui set simplu de miscari succesive si repetitive este extrem de utila. Foarte important este ca sporturile si activitatile practicate sa solicite egal segmentele corpului (stanga – dreapta), tinand cont de faptul ca lateralizarea cerebrala (utilizarea cu precadere a uneia dintre cele doua emisfere cerebrale) se stabilizeaza abia pe la 5 ani. Iata de ce tenisul sau scrima nu sunt inca recomandate copiilor mici.
Daca micutul tau pare a avea probleme de coordonare motorie, este “impiedicat”, se loveste de obiecte si de ceilalti si este neindemanatic, atunci obiectivul tau principal trebuie sa fie dezvoltarea abilitatilor motorii, fiind chiar indicata kinetoterapia. Abilitatile motorii sunt cruciale pentru dezvoltarea ulterioara copilului, si stau la baza dezvoltarii celorlalte abilitati mai complexe! In schimb, daca cel mic are inca dificultati de exprimare verbala, implica-l in activitati in care sa interactioneze mult cu alti copiii si sa fie nevoit sa comunice cu acestia.
Exemple de activitati recomandate copiilor prescolari:
- Pictura, desen, modelaj, croitorie pentru papusi, construirea de obiecte mici care presupun migala si atentie la detalii (pentru dezvoltarea motricitatii fine a degetelor si imbunatatirea coordonarii ochi-mama, dar si pentru imbunatatirea capacitatii de concentrare a atentiei)
- Sporturi care presupun imitatie (copilul priveste un adult si ii imita miscarile) si implica un set redus de reguli de grup (balet, dans, gimnastica, inot, acrobatie, aruncarea si prinderea mingii, mers pe bicicleta, alergare)
- Utilizarea de diverse instrumente muzicale pentru a reproduce ritmuri de complexitate crescanda (de exemplu, instrumente de percutie)
- Activitati necompetitive si distractive care implica multa comunicare directa, socializare si cooperare cu alti copii de varsta similara, spre exemplu sa faca sau sa construiasca ceva impreuna
In general, atunci cand alegi o activitate, trebuie sa eviti extremele: nu sunt potrivite nici activitatile dezlanate, superficiale, lipsite de scop si de o minima structura sau ghidare, si nici cele “superprofesionalizate” care au scopul de a-ti transforma copilul intr-un mic geniu, chiar cu pretul sufocarii si extenuarii acestuia.
Publicat de: KidSpots