Cum ajutam copiii cu anxietate de testare
Monica Bolocan, psiholog pentru copii
Vorbeam intr-un articol precedent despre o situatie frecvent intalnita la copiii de varsta scolara: anxietatea de testare. Emotiile dinaintea unui test joaca rol de factor mobilizator pentru resursele cognitive doar atunci cand copilul reuseste sa le gestioneze corect, in favoarea sa. In schimb, copiii cu anxietate de testare dezvolta mecanisme de gandire gresite, reusind sa se submineze singuri si sa isi blocheze resursele.
Cum actioneaza anxietatea de testare?
In unele cazuri, aceasta teama de teste si examene se bazeaza pe o pregatire insuficienta, copilul nefiind sigur pe cunostintele si abilitatile academice pe care le detine. Invatatul pe ultima suta de metri duce adesea la “golirea mintii” in timpul testului intrucat cunostintele nu au avut timp sa se consolideze. Alteori, cu toate ca a invatat suficient, copilul nu stie cum sa se organizeze in timpul unui test consumandu-si timpul cu aspecte irelevante si intrand in panica din lipsa de timp.
Pentru foarte multi copii cu anxietate de testare, aceasta stare este generata de anumite ganduri “parazite” care apar pe fondul starii emotionale crescute, de genul: “nu mai stiu nimic”, “nu am timp sa termin”, “simt ca mi-e rau, daca o sa vomit?”, sau “e mai greu decat am crezut, n-o sa fac nimic” etc. Aceste ganduri sunt efectele “de suprafata”, ele avand adesea in spatele lor alte temeri sau ganduri disfunctionale mai putin constientizate: teama de a fi criticat sau pedepsit, rusinea de a fi ultimul care preda lucrarea, perfectionismul si inacceptarea ideii de a gresi, neincrederea in sine, sentimentul lipsei de control etc.
In momentul declansarii anxietatii de testare, mintea copilului este preluata de emotii, rationamentul fiind subjugat de acestea si decuplat. Adesea, un copil anxios nu mai este capabil sa inteleaga corect ce i se cere de rezolvat in test, cocentrandu-se pe informatii irelevante si pierzandu-le din vedere pe cele importante. Mai mult, accesarea memoriei este blocata, copilul avand senzatia ca a uitat tot sau ca nu mai este sigur de nimic. Mintea unui copil anxios devine dezorganizata si oarba, ocupata fiind de gandurile parazite si de emotii.
Cum poate fi ajutat un copil cu anxietate de testare?
Pentru a putea ajuta un copil sa depaseasca acest blocaj, in primul rand este important sa fie identificate corect aceste ganduri “disfunctionale”, atat cele de suprafata, vizibile mai ales in timpul testarii, cat mai ales cele primare, care stau la baza, adesea invizibile. Dupa ce copilul constientizeaza ce anume il blocheaza, el poate fi ajutat sa gaseasca cele mai bune strategii de a prelua controlul asupra acestor ganduri negative si a le transforma intr-unele pozitive. In plus, copilul isi poate construi rutine de invatare si de pregatire pentru situatiile de testare care sa ii diminueze starea de neliniste, creand predictibilitate si sentimentul de control asupra situatiei, iar cu ajutorul tehnicilor de invatare eficienta isi poate consolida increderea in sine.
Este extrem de important pentru copiii cu anxietate de testare sa isi dezvolte strategii eficiente atat pentru controlul emotiilor cat si pentru invatare. Un aspect cheie in trairile anxioase este sentimentul de control. Elevii care au metode bune de invatare si care stiu sa se organizeze in timpul testarii au sentimentul ca detin controlul asupra cunsotintelor si abilitatilor lor academice, avand implicit increderea ca vor reusi.
Publicat de: KidSpots