Copilul stangace

Copilul stangace

Cum sa ajutam copiii sa invete in functie de dominanta cerebrala (stangaci sau dreptaci)

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Este deja bine cunoscut ca fiecare emisfera cerebrala are propriul rol functional si cele doua parti ale creierului nostru se completeaza reciproc. Totusi, doar una dintre emisfere “da tonul” si conduce in acest proces complex al functionarii cognitive, si se considera a fi o problema atunci cand dominanta cerebrala nu s-a definit si stabilizat (proces care se contureaza pe la varsta de 5 – 6 ani). Odata cu varsta scolara, copilul ar trebui sa se fi hotarat deja in mod natural daca este stangaci sau dreptaci.

Iata care sunt functiile celor doua emisfere si impactul lor in procesul de invatare la copii. Intelegerea acestor informatii este utila in special pentru copiii stangaci (cu dominanta emisferica dreapta) si pentru cei cu dificultati de citit (dislexie). De mentionat ca - poate nu intamplator – o mare parte dintre copiii dislexici sau cu alte tulburari de invatare (ex: discalculie) sunt stangaci sau au dominanta cerebrala mixta sau incrucisata (ex: mana stanga si piciorul drept dominante).

Atunci cand emisfera dreapta este dominanta, creierul:

  • Vede, analizeaza si proceseaza informatia in imagini globale, concrete, prin urmare nu foloseste metoda pas-cu-pas de a ajunge la o concluzie.
  • Are dificultati in a intelege partile din intreg in absenta obiectului intreg. Spre exemplu, daca un profesor foloseste felii de portocala pentru a explica fractiile, ar trebui sa le arate copiilor simultan si portocala intreaga pentru a le permite acestora sa aiba si imaginea intregului in minte in timp ce analizeaza partile.
  • Are dificultati de a gandi in secvente (succesiuni) si trebuie antrenat pentru a-si dezvolta abilitatile de secventiere folosindu-se materiale si exemple concrete si mai ales mijloace vizuale (poze, imagini, scheme, grafice etc). Spre exemplu, atunci cand il invatam pe copil ceasul si citirea timpului, este util sa fie folosite fete de ceas decupate din carton pe care copilul sa poata atasa el singur numerele si sa miste limbile ceasului cu mana lui.
  • Gandeste in imagini intregi si concrete, ceea ce inseamna ca nu poate gandi in parti abstracte. Prin urmare, are dificultati in a opera cu simboluri abstracte de tipul literelor si cifrelor. Atunci cand invatam un copil stangaci sau dislexic sa scrie si sa citeasca, este bine sa folosim litere si numere pe care sa le pipaie si sa le recunoasca (chiar si cu ochii inchisi) si cu care sa formeze cuvinte (din plastic, lemn, sau – si mai eficient – sa le formeze el insusi din plastilina).
  • Gandeste multidimensional si pe multiple nivele de analiza. Astfel, o persoana cu dominanta emisferica dreapta nu va intelege un concept pana cand nu va pune la un loc toate aspectele legate de acel concept pentru a forma o imagine intreaga sau o concluzie. Cu alte cuvinte, copilul stangaci sau dislexic trebuie sa inteleaga intai logica per ansamblu si abia apoi poate intelege si invata detaliile sau partile componente. Intai trebuie sa i se explice despre ce este vorba si la ce foloseste, care este utilitatea practica a informatiei de invatat.
  • Are dificultati de a organiza si a se concentra asupra unui volum mare de informatii, ca de exemplu un material cu mult text scris, desene, poze, referinte etc (foarte multe informatii puse la un loc). Aceasta din cauza ca o persoana cu dominanta emisferica dreapta foloseste un proces de gandire multidimensional si devine confuza in fata unui astfel de material, nestiind de unde sa inceapa si cum sa analizeze intr-o ordine logica, pas cu pas, informatia. Copiii trebuie ajutati intai sa isi construiasca schema logica a materialului de invatat, sa identifice elementele cheie. Tehnicile de invatare eficienta sunt necesare si utile pentru copiii stangaci si dislexici intrucat ei singuri nu se pot organiza.
  • Gandeste emotional, intuitiv, creativ, global si analitic. De aceea, copiii stangaci si dislexici invata mult mai usor o informatie in spatele careia exista o poveste care le stimuleaza imaginatia si creativitatea.
  • Poate avea dificultati in a intelege si lucra cu concepte matematice care tin de: timp, spatiu, masuri, marimi si greutati, bani, fractii, algebra, geometrie. Abordarea educationala trebuie sa fie cat mai concreta, palpabila, cu trimiteri inspirate catre viata reala si exercitii practice.
  • Poate avea dificultati in a urmari instructiuni prezentate verbal sau scris fara a avea simultan si un suport demonstrativ fizic si vizual. Copiii stangaci si dislexici invata cel mai bine cand aud, vad si pipaie simultan.
  • Poate excela in muzica, arta, desen si picture, atletism.
  • Este orientata in mod natural spre mecanica, spre a desface si reface, repara si imbunatati intuitiv (fara instructiuni) si chiar spre a inventa.
  • Retine si isi aminteste usor fete, locuri, evenimente, dar uita cu usurinta numele persoanelor si localitatilor.

Publicat de: KidSpots

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.