Copiii si leadership-ul. Innascut sau invatat?
Monica Bolocan, psiholog clinician pentru copii si adolescenti
V-ati intrebat vreodata cum erau marii lideri ai lumii atunci cand erau copii? In afara de contexte de viata care le-au fost favorabile, ce altceva i-a facut sa aiba o influenta atat de puternica asupra celorlalti? Este leadership-ul o trasatura innascuta sau poate fi invatat? Iata cateva intrebari la care voi incerca sa ofer un raspuns in continuare.
Cu siguranta ca multi parinti “corporatisti”, obisnuiti cu cursurile de leadership organizate de companiile multinationale, pot recunoaste ca numai invatarea principiilor si tehnicilor de leadership nu te face lider peste noapte. In timp ce unii manageri absolventi cu brio al acestor cursuri nu reusesc sa fie convingatori in viata reala si esueaza in a deveni lideri autentici, altii vin cu aceste abilitati “de acasa”, neavand nevoie de nicio formare. Ce anume ii face pe acestia din urma sa fie autentici si convingatori pentru cei din jur?
De ani buni, specialistii se straduiesc sa dezvolte teorii care sa explice ce ii face pe lideri sa fie … lideri. De cand lumea, oamenii au avut nevoie de oameni care sa ii conduca si sa le arate calea. Pare a fi o necesitate biologica din moment ce foarte multe specii de vietuitoare se bazeaza pe aceleasi principii de organizare sociala. Astfel, teoria “Great Man” (1840) sustinea ca leadership-ul este innascut si ca numai cativa oameni sunt programati biologic pentru a avea trasaturile necesare de a-i conduce pe ceilalti. Acesti oameni au nevoie numai sa se confrunte cu situatia potrivita pentru a-si releva trasaturile de lideri. Cu alte cuvinte, liderii viitorului sunt astazi “ascunsi” printre copiii de la gradinita, fiind programati genetic sa conduca lumea de maine.
Viziunile ulterioare asupra leadership-ului au inceput sa priveasca lucrurile putin altfel si din ce in ce mai complicat in privinta amestecului dintre “innascut” si “dobandit”. Teoreticienii au creat profilul de trasaturi fizice, sociale si psihologice care definesc liderii, dezvoltand inclusiv instrumente psihometrice (teste) care sa masoare aceasta abilitate complexa a leadership-ului.
Astfel, specialistii au inceput sa considere ca trasaturile de lider pot fi atat innascute cat si cultivate prin educatia pe care copiii o primesc, si in special in primii ani de viata (stim deja ca primii 7 sunt cei mai importanti!). Anumite trasaturi precum inteligenta (si in special cea emotionala, nu neaparat cea academica, scolara), simtul responsabilitatii, autocontrolul, creativitatea, increderea in sine, motivatia interna si autonomia personala dau sanse copiilor care le detin sa devina lideri.
Judecand obiectiv, cel putin jumatate dintre aceste trasaturi (ex: inteligenta cognitiva si emotionala, creativitatea, autocontrolul) sunt puternic determinate genetic, deci liderii de maine sunt cel putin pe jumatate nascuti sa fie lideri. In egala masura, cealalta jumatate (ex: increderea in sine, motivatia interna, responsabilitatea, autonomia personala) poate fi atat cultivata cu grija cat si distrusa sub influenta parintilor si a adultior semnificativi din viata copiilor.
Voi discuta in articolele urmatoare despre cum putem cultiva trasaturile de leadership ale copiilor pentru a le oferi sansa de a fi liderii de maine.
Publicat de: Kidspots