Autismul la copii

Autismul la copii

Semnele care anunta autismul

Monica Bolocan, psiholog pentru copii

Autismul este o tulburare permanenta de-a lungul vietii, care afecteaza toate ariile de dezvoltare ale copilului, motiv pentru care este incadrata in categoria tulburarilor pervazive de dezvoltare. Avand origine neuro-biologica, este prezenta inca de la nastere si nu apare pe parcursul evolutiei copilului. De asemenea, nu se vindeca “de la sine” si nici prin tratament, ci poate fi – cel mult – ameliorata prin terapii specifice si mai ales prin interventia timpurie in primii 6 ani de viata. Cel mai adesea, parintii incep sa observe ca ceva nu este in regula cu copilul lor in jurul varstei de 2 ani, cand problemele de comunicare si lipsa abilitatilor de socializare devin evidente. In cazurile mai usoare sau atipice (care satisfac numai o parte din criteriile diagnostice), ingrijorile apar chiar mai tarziu, la gradinita sau chiar la scoala. Din pacate, prea putini parinti sunt constienti de faptul ca identificarea si interventia timpurie, in primii 3 ani de viata, a acestei tulburari este cruciala pentru succesul terapiei. Cu cat se amana mai mult, cu atat pierderea este mai mare, dat fiind ca plasticitatea creierului este maxima in primii ani de viata.

Care sunt semnele autismului la care parintii trebuie sa fie atenti? Va prezentam in continuare o serie de comportamente pe care, daca le observati la copilul dumneavoastra, este bine sa cereti sfatul unui specialist. Este important de facut mentiunea ca simpla constatare a acestor comportamente nu inseamna automat ca micutul dumneavoastra sufera de autism! Numai un specialist in dezvoltarea copilului (psiholog clinician sau psihiatru) poate face o evaluare corecta prin utilizarea unor instrumente standardizate precum si prin alte tipuri de investigatii.

  • Nu raspunde prin zambet la zambetul altei persoane
  • Nu foloseste in mod simbolic jucariile sau alte obiecte (exemplu: hranitul papusii cu lingurita)
  • Stabileste contactul vizual cu o alta persoana doar ocazional si necorelat cu procesul de comunicare
  • Nu este interesat sa se joace sau sa interactioneze cu alti copii
  • Are intarzieri in dezvoltarea limbajului sau se observa un regres in dezvoltarea limbajului (intre 15 si 24 de luni)
  • Dezvolta un limbaj ciudat: repeta ce spun ceilalti (limbaj ecolalic), sau utilizeaza in mod repetitiv aceleasi cuvinte sau fraze, are o intonatie neobisnuita, stranie
  • Cal mai adesea, nu raspunde cand este strigat sau la cerintele specifice ale celorlalti; pare a nu intelege ce i se cere, atat verbal cat mai ales non-verbal (prin gesturi)
  • Pare a nu intelege si nu reactiona la starile emotionale ale celorlalti (lipsa capacitatii de empatizare)
  • Are o gama restransa de interese (de exemplu, se joaca cu aceleasi jucarii in acelasi mod, in mod repetat); in general, jocul este simplu, stereotip (de exemplu, invarte mereu rotile masinutelor, inchide si deschide usile sau sertarele sau actioneaza in mod repetat intrerupatorul luminii), si prefera jucarii nepersonificate, care produc sunete sau lumini
  • Pare a nu avea simtul pericolului si nu invata din accidente; de asemenea, reactioneaza negativ la schimbarea rutinelor, preferand sa faca acelasi lucru in acelasi mod, in fiecare zi
  • Isi foloseste in mod ciudat manutele (de exemplu, le flutura, mai ales in starile de bucurie intensa sau nervozitate) sau are gesturi si posturi corporale ciudate; merge pe varfuri sau se invarte mult timp in jurul propriei axe corporale

Publicat de: Click.ro

error: Continutul este protejat la copiere !!! Toate drepturile rezervate - psiholog Monica Bolocan.