Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani
William K. Frankenburg, M.D., M.S.P.H., FAAP
Testul DENVER, Denver Developmental Screening Test (DDST) a fost publicat pentru prima data in 1967, cu scopul de a oferi un sprijin specialistilor din domeniul dezvoltarii si sanatatii, in detectarea potentialelor probleme de dezvoltare la copiii mici. DDST a fost utilizat pe scara larga in Statele Unite si in alte tari din lume, inca imediat dupa publicarea sa. A fost utilizat in 54 de tari, a fost adaptat si standardizat prin studii profesioniste in peste o duzina de tari si a fost utilizat pana la acest moment pentru a evalua peste 50 de milioane de copii in intreaga lume. Ca rezultat al acestei utilizari extensive au fost trase concluzii importante, care au fundamentat revizuirea testului, aceasta concretizandu-se prin publicarea versiunii DENVER II.
Deviatiile în dezvoltare ale copiilor mici si sugarilor sunt deseori dificil, daca nu imposibil, de detectat prin examinari fizice de rutina. Astfel de copii arata de cele mai multe ori normal si e posibil sa nu aiba niciun handicap fizic sau congenital; de aceea astfel de copii manifesta putine sau chiar nu manifesta niciun semn exterior de întârziere în dezvoltare. Deseori parintii, sau profesionistii în sanatate mentala sau în pedagogie, pot sa nu observe problemele de dezvoltare ale acestor copii decât atunci când încep sa apara problemele la scoala.
În general este recunoscut atât de profesionisti cât si de publicul larg ca astfel de copii cu probleme de dezvoltare ar trebui sa fie identificati si tratati cât mai devreme posibil, caci tratamentul timpuriu si educatia timpurie sunt mai putin costisitoare si mult mai eficiente decât interventia la un moment mai întârziat. În multe state din lume acest lucru este recunoscut de lege, care obliga, în functie de stat, ori sistemul sanitar, ori comunitatile locale, ori sistemul educational, sa realizeze programe de screening comunitar pentru identificarea din timp a acestor copii. În multe din aceste tari standardul pentru aceste programe este testul DENVER II.
DENVER II consta din 125 de sarcini (itemi) aranjate pe formularul de testare în patru sectiuni si care au scopul de a evalua copilul în urmatoarele arii, sau functii:
- Personal-Social: interactiunea cu alte persoane si capacitatea de a avea grija de propriile nevoi (25 itemi);
- Motor Fin-Adaptativ: coordonare ochi-mâna, manipularea obiectelor mici si rezolvarea de probleme (29 itemi);
- Limbaj: auzul, întelegerea si utilizarea limbajului (39 itemi);
- Motor Grosier: statul jos, mersul, saritul si în general miscarile care implica muschii mari ai corpului (32 itemi).
De asemenea, testul include cinci itemi de comportament în timpul testarii, care sunt completati dupa administrarea testului. Evaluarea comportamentului copilului în acest mod ajuta specialistul sa evalueze în mod subiectiv performanta si comportamentul general al copilului, obtinând astfel un indicator grosier al felului în care copilul îsi utilizeaza abilitatile.